راهنمای جامع خرید و اجاره رک
راهنمای جامع خرید و اجاره رک
نوامبر 23, 2022
دیتاسنتر چیسیت؟
دیتاسنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
نوامبر 29, 2022
چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟

چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟

چگونه اعتبار گواهی SSL خود را چک یا بررسی کنیم؟

احتمالا دیده‌اید که برخی از ‌URL‌ها با //:http یا //:https شروع می‌شوند. s اضافی در کنار http نشان دهنده این است که سایت مورد نظر شما دارای گواهینامه SSL است. هنگامی که وارد سایتی می‌شوید که لازم است اطلاعاتی در آن سایت وارد کنید، لازم است که اعتبار گواهی SSL آن را بررسی کنید تا از امنیت اطلاعات خود مطمئن شوید. در این مقاله، دو روش را برای بررسی اعتبار گواهی SSL، به صورت گام به گام آموزش دادیم.

گواهی SSL چیست؟

به طور کلی، گواهی SSL (مخفف Secure Sockets Layer) اتصال کاربر با وب سایت را امن و رمزگذاری شده می‌کند. این گواهینامه امنیتی با رمزگذاری اطلاعات باعث می‌شود که انتقال اطلاعات بسیار امن انجام شود و به غیر از سیستم کاربر و سرور که به اصطلاح کلید رمز را دارند، شخص یا سیستم دیگری نتواند اطلاعات را بخواند. 

گواهینامه‌های SSL، فایل‌های کوچکی حاوی اطلاعات هستند که با رمزگذاری، پیوندی امن بین وب سرور و مرورگر ایجاد می‌کنند. این پیوند تضمین می‌کند که تمام داده‌های انتقال یافته بین وب سرور و مرورگر، خصوصی باقی می‌مانند. از این رو، هنگامی که وارد سایتی می‌شوید، ابتدا اعتبار گواهی SSL آن دامنه را چک کنید تا از اطلاعاتتان سواستفاده نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گواهی ssl، می‌توانید مقاله گواهینامه SSL چیست را مطالعه کنید.

انواع گواهی SSL

انواع گواهی SSL براساس سطح اعتبارسنجی، پروتکل رمزگذاری و تعداد دامنه‌ها و زیردامنه‌های سایت طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه به طور خلاصه انواع گواهی ssl را بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط  مدیریت ایمیل در هاست لینوکسی با Cpanel

۱. گواهی SSL از نوع DV

گواهینامه امنیتی از نوع DV، دارای اطمینان و قدرت کمتری نسبت به سایر گواهینامه‌ها در رمزگذاری است و به طور معمول برای وبلاگ‌ها یا وبسایت‌های شخصی استفاده می‌شود. 

۲. گواهی اعتبارسنجی سازمانی  OV

گواهی SSL از نوع OV، مناسب برای رمزگذاری اطلاعات حساس در سازمان‌ها است. این نوع از گواهینامه ssl، دارای اطمینان بالاتری نسبت به نوع DV و مشابه با گواهی SSL از نوع EV است. در صورتی که سایتی گواهی OV داشته باشد، اطلاعات مالک وبسایت در نوار آدرس نمایش داده می‌شود و از این رو، کاربران می‌توانند از امنیت وبسایت اطمینان حاصل کنند.

۳. گواهینامه اعتبار سنجی گسترده  EV

گواهی EV معتبرترین نوع از گواهی SSL است. این نوع گواهی SSL، در بخش URL مرورگر، نام مشاغل، اطلاعات مالکان وبسایت‌ها و کشورها را نشان می‌دهد. 

نحوه گرفتن گواهی SSL

اولین قدم برای گرفتن گواهی SSL، تعیین نوع گواهی است که وبسایت شما به آن نیاز دارد. اگر وبسایت‌ شما کاربری معمولی دارد، گواهی استاندارد SSL از نوع EV، امنیت سایت شما را تضمین می‌کند؛ اما باید برای شرکت‌هایی که در یک صنعت خاص کار می‌کنند، مانند امور مالی یا بیمه، از گواهی ssl با امنیت بالاتر و سخت‌گیری‌های بیشتر استفاده کرد.

بررسی اعتبار گواهی SSL از طریق مرورگر کروم

چک کردن اعتبار گواهی SSL در مرورگر کروم بسیار آسان است. در ادامه به صورت گام به گام نحوه چک کردن اعتبار گواهی SSL را در مرورگر کروم به شما آموزش می‌دهیم.

هنگامی که در دامنه مورد نظر خود هستید، باید روی علامت قفل کنار نوار URL در بالای مرورگر کلیک کنید. 

مطلب مرتبط  تگ canonical چیست و چه تأثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

همانطور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، با کلیک روی علامت قفل، گزینه‌های وضعیت امنیت اتصال (connection)، کوکی‌ها (Cookies) و تنظیمات سایت (Site settings) پدیدار می‌شوند. 

اگر سایتی که وارد آن شده‌اید دارای گواهی SSL باشد، وضعیت امنیت اتصال آن را امن (Secure) نشان می‌دهد. در این صورت برای بررسی اعتبار گواهی SSL سایت، باید روی گزینه‌ی connection is secure کلیک کنید. 

در این مرحله، باید روی گزینه Certificate is valid کلیک کنید. 

سپس، پنجره زیر باز می‌شود که در آن می‌توانید اعتبار گواهی SSL دامنه مورد نظر خود را مشاهده کنید.

نحوه چک کردن اعبار گواهی SSL از طریق سایت DigiCert

ابتدا، در مرورگر خود آدرس www.digicert.com/help  را وارد کنید و پس از باز شدن صفحه، در نوار جستجوی مشخص شده در عکس زیر، دامنه مورد نظر خود را وارد کنید و سپس روی دکمه Check Server کلیک کنید.

نحوه چک کردن اعبار گواهی SSL از طریق سایت DigiCert

تمامی اطلاعات مربوط به گواهی ssl سایت مورد نظر شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. 

مشاهده اطلاعات گواهی ssl در سایت دیجی‌سرت

جمع‌بندی: نحوه بررسی اعتبار گواهی SSL

گواهینامه‌های SSL، فایل‌های کوچکی حاوی اطلاعات هستند که با رمزگذاری، پیوندی امن بین وب سرور و مرورگر ایجاد می‌کنند. هنگامی که وارد وبسایتی می‌شوید، مرورگر امنیت وبسایت را چک می‌کند و در صورتی که HTTPS در نوار دامنه قرار داشته باشد، یعنی آن دامنه گواهی SSL فعال دارد. 

برای بررسی اعتبار گواهی SSL، می‌توانید از طریق مرورگر Chrome یا سایت digicert اقدام کنید که در این مقاله به صورت گام به گام مراحل آن‌ها را توضیح داده‌ایم. 

برتینا، ارائه‌دهنده گواهینامه SSL از جمله EV، OV و DV است. مشاوران برتینا هنگام نصب گواهینامه ssl به شما کمک خواهند کرد و همچنین برای انتخاب نوع گواهینامه خود می‌توانید با آن‌ها از طریق شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ و یا ارسال تیکت مشورت کنید.

مطلب مرتبط  نحوه بکاپ‌گیری از داده‌ها در سرورهای اختصاصی
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 5

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *