بررسی بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی در برتینا
انواع روش های تبلیغات اینترنتی چیست؟ معرفی بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری
دسامبر 11, 2022
Pod در کوبرنتیز چیست و چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟
Pod در کوبرنتیز چیست و چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟
دسامبر 20, 2022
ثبت دامنه منقضی شده چگونه است؟

ثبت دامنه منقضی شده چگونه است؟

ثبت دامنه منقضی شده

کاربران برای وارد شدن به وبسایتتان، دامنه شما را در بخش URL مرور گر تایپ می‌کنند و یا آن را جستجو می‌کنند. از این رو می‌توان گفت که دامنه از موارد حیاتی برای وبسایتتان است و مانند آدرس محل کسب‌وکار آنلاین شما عمل می‌کند. منقضی شدن دامنه می‌تواند به کسب‌وکار آنلاین شما آسیب برساند. برخی از افراد، دنبال ثبت دامنه‌های منقضی شده (ثبت دامنه‌های آزاد شده) هستند، از این رو، بهتر است که در زمان مشخص شده، جهت تمدید دامنه خود اقدام کنید تا دامنه شما به حالت فعال گذشته بازگردد و مالکیت آن را از دست ندهید. 

در صورتی که بخواهید پس از انقضا، دامنه خود را تمدید کنید و یا بخواهید دامنه تازه آزاد شده‌ای (دامنه منقضی شده) ثبت کنید، باید نکاتی را بدانید و مراحلی را طی کنید. در این مقاله به شما گفته‌ایم که ثبت دامنه منقضی شده چگونه است و در کل دامنه منقضی شده چیست؛ پس با ما همراه باشید.

هنگامی که دامنه‌ای را برای کسب‌وکار آنلاین خود ثبت می‌کنید، در واقع تا مدت زمان مشخصی مالک آن دامنه خواهید بود که پس از اتمام آن مدت زمان دامنه به اصطلاح منقضی می‌شود و به این معنی است که دیگر شما مالک آن نیستید که در این مرحله دامنه وارد فازهای جدیدی می‌شود که در ادامه توضیح داده‌ایم.

ثبت دامنه منقضی شده

دامنه پس از منقضی شدن، بلافاصله غیرفعال می‌شود و تمام سرویس‌های متصل به آن از کار می‌افتند. تا زمانی که دامنه شما منقضی است و هزینه تمدید آن را پرداخت نکرده باشید، نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در صورتی که هزینه تمدید دامنه را پرداخت کنید، دامنه شما دوباره فعال (Active) خواهد شد؛ در غیر این صورت، دامنه وارد فازهای بعدی می‌شود.

دامنه پس از گذراندن تمامی فازهای منقضی شدن، در نهایت آزاد می‌شود. در این مرحله کاربران می‌توانند دامنه منقضی شده را ثبت کنند. لازم است بدانید که ثبت دامنه منقضی شده اصطلاحی اشتباه است که در بین کاربران استفاده می‌شود و درست آن ثبت دامنه تازه آزاد شده است. زیرا منقضی شده به دوره‌ی پس از فرارسیدن تاریخ انقضا تا زمان آزاد شدن آن می‌گویند که در این فاصله‌ی حدود ۱ تا ۴۵ روزه (این مدت زمان بسته به رجیسترار و نوع TLD یا همان پسوند دامنه شما متفاوت است)، تنها مالک دامنه می‌تواند آن را دوباره به حالت فعال برگرداند و پس از گذر از این دوره، کاربر دیگری می‌تواند ثبت دامنه آزاد شده را انجام دهد. 

مطلب مرتبط  10 نکته مهم در انتخاب نام دامنه برای سایت

به طور معمول طول دوره مهلت تمدید دامنه که منجر به فعال شدن دوباره دامنه می‌شود، برای دامنه‌های عمومی (gTLD)، از ۱ تا ۴۵ روز است (ممکن است این زمان در برخی رجیسترارها و همچنین برای برخی از پسوندها متفاوت باشد).

دوره مهلت تمدید (چرخه حیات دامنه)

دامنه پس از اتمام اعتبار (که باتوجه به نوع دامنه می‌تواند از ۱ تا ۱۰ سال باشد)، وارد فاز مهلت (Grace period) می‌شود. در این دوره، دامنه شما غیرفعال است اما همچنان امکان تمدید آن بدون هزینه اضافی وجود دارد. به طور معمول طول دوره مهلت تمدید دامنه که منجر به فعال شدن دوباره دامنه می‌شود، برای دامنه‌های عمومی (gTLD)، از ۱ تا ۴۵ روز است (ممکن است این زمان در برخی رجیسترارها و همچنین برای برخی از پسوندها متفاوت باشد). پس از اتمام دوره مهلت، در صورتی که هزینه تمدید آن را پرداخت نکنید، دامنه شما وارد فاز بازخرید (Redemption Period یا Restore) می‌شود. در این دوره‌، برای فعال‌سازی مجدد دامنه باید علاوه‌بر هزینه تمدید،‌ مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کنید که این مبلغ باتوجه به نوع پسوند و رجیسترار متفاوت است.

توجه داشته باشید که در صورت تمدید دامنه پیش از اتمام اعتبار آن، مدت زمان تمدید شده از زمان انقضای دامنه محاسبه می‌شود؛ به این معنی که اگر شما دو ماه قبل از انقضای دامنه به مدت ۱ سال دامنه خود را تمدید کنید، ۱ سال به اضافه‌ی دوماه باقی‌مانده دامنه شما اعتبار خواهد داشت. 

در صورتی که مالک دامنه پس از گذراندن دوره‌های ذکر شده اقدام به تمدید دامنه نکند، دامنه وارد دوره در انتظار حذف (Pending Delete) می‌شود. در این دوره افرادی که به دنبال خرید اینگونه دامنه‌ها هستند باید هوشیار باشد. زمان این دوره معمولا ۱ تا ۶ روز است (این مدت زمان باتوجه به رجیسترار و پسوند دامنه ممکن است متفاوت باشد). پس از اتمام دوره در انتظار حذف، دامنه شما به اصطلاح آزاد می‌شود؛ به این معنی که افراد می‌توانند برای ثبت آن اقدام کنند که به این عمل ثبت دامنه منقضی شده نیز می‌گویند.

مطلب مرتبط  سایز بنر در تبلیغات در گوگل

مالک دامنه چگونه از منقضی شدن دامنه‌ی خود مطلع می‌شود؟

رجیسترارها و شرکت‌های ثبت دامنه پیش از فرارسیدن تاریخ انقضای دامنه به مالک آن هشدار می‌دهند. به طور مثال، برتینا به عنوان ثبت‌ کننده دامنه، قبل از اتمام اعتبار دامنه به صورت متناوب به کاربران خود اطلاع می‌دهد و کاربران می‌توانند دامنه‌شان را در بهترین زمان ممکن تمدید کنند.

هوشیار باشید که برخی از رجیسترارها اطلاعی به مالک دامنه نمی‌دهند و منتظر می‌مانند تا دامنه منقضی شود، سپس آن را خریداری می‌کنند و به قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

البته مالکان دامنه نیز می‌توانند تاریخ انقضای دامنه‌ی خود را در Whois بررسی کنند. اما در اغلب موارد با نزدیک شدن به تاریخ انقضا، از طرف رجیسترار یا شرکت ثبت کننده دامنه با مالک دامنه تماس گرفته شده و جهت تمدید دامنه به او هشدار می‌دهند.

ثبت دامنه‌های آزاد شده چه مزیتی دارد؟

اگر به دنبال خرید و فروش دامنه هستید، ثبت دامنه‌های خاص یا رند گزینه‌ی بسیار مناسبی است. برای این کار باید هوشیار باشید و به محض آزاد شدن اینگونه دامنه‌ها به ثبت آن‌ها اقدام کنید. همچنین اگر دامنه‌ای برای کسب‌وکار خود می‌خواهید، می‌توانید از دامنه‌هایی که روی سئو آن‌ها کار شده است استفاده کنید؛ که برای این کار نیز باید به موقع اقدام کنید.

جمع‌بندی: چگونه دامنه منقضی شده را ثبت کنیم؟

هنگامی که دامنه‌ای را به نام خود ثبت می‌کنید، آن دامنه تا مدت زمان مشخصی متعلق به شما است به عبارتی دیگر، دامنه تاریخ انقضا دارد و پس از آن برای اینکه بتوانید از دامنه مورد نظر خود استفاده کنید باید تمدید دامنه انجام دهید.

مطلب مرتبط  آیا خرید از سایت هتزنر Hetzner بهترین گزینه است؟

پس از اتمام اعتبار، دامنه در فازهای مختلفی قرار می‌گیرد و پس از گذراند این فازها، دامنه آزاد می‌شود و کاربران دیگر می‌توانند دامنه را به نام خود ثبت کنند که به این عمل ثبت دامنه منقضی شده می‌گویند. در این مقاله توضیح دادیم که ثبت دامنه منقضی شده اصطلاحی اشتباه در ین کاربران است و اصطلاح درست آن ثبت دامنه آزاد شده است.

برتینا، ثبت‌کننده دامنه با انواع پسوندها است که سیستم اطلاع‌رسانی مستمر جهت تمدید دامنه دارد و مالکیت ۱۰۰٪ دامنه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای بررسی آزاد بودن دامنه مورد نظر خود به وبسایت برتینا بروید و دامنه خود را در کوتاهترین زمان ممکن ثبت کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *