آموزش سئو وردپرس و نحوه تنظیم ساختار سایت وردپرسی (قسمت ۱)
ژانویه 2, 2023
آموزش سئو وردپرس و نحوه تنظیم ساختار سایت وردپرسی (قسمت ۲)
آموزش سئو وردپرس و نحوه تنظیم ساختار سایت وردپرسی (قسمت ۲)
ژانویه 18, 2023

سه راه ساده برای استعلام مالکیت دامنه 

استعلام مالکیت دامنه 

هنگامی که دامنه‌ای را می‌خواهید ثبت کنید، ابتدا باید آزاد بودن نام دامنه مورد نظر خود را استعلام بگیرید. استعلام مالکیت دامنه به این معنی است که آیا دامنه مورد نظر شما به نام شخصی ثبت شده است یا اینکه آزاد و قابل ثبت است. در این مقاله راه‌های استعلام مالکیت دامنه را توضیح داده‌ایم، پس با ما همراه باشید تا توانید دامنه مورد نظر خود را حتی در زمانی که آزاد نیست، خریداری و ثبت کنید.

چرا و چه زمانی باید مالکیت دامنه را استعلام بگیریم؟

اگر می‌خواهید وسایتی راه‌اندازی کنید، خرید و فروش دامنه انجام دهید، دامنه‌های دیگری به سایت خود اضافه کنید یا … لازم است که برای ثبت دامین یا دامنه حتما آزاد بودن آن را بررسی کنید؛ زیرا تنها در صورتی که دامنه آزاد باشد می‌توانید آن را به نام خود ثبت کنید.

هنگام خرید دامنه، باید مشخصات دقیق و قابل استعلام خود را زمان ثبت دامنه در رجیسترار وارد کنید. اطلاعات وارد شده‌ی شما توسط رجیسترار استعلام می‌شود و در صورتی که این اطلاعات صحیح نباشد، دامنه‌ی شما ثبت نخواهد شد. اما سوال پیش می‌آید که چرا صحت این اطلاعات اهمیت زیادی دارد؟

تمامی اطلاعات دامنه‌های ثبت شده در دیتابیسی به نام whois قرار می‌گیرد. از این رو، شما می‌توانید ببینید که دامنه‌ی ثبت شده به نام چه کسی است و در صورت نیاز، از طریق راه‌های ارتباطی که در اختیار شما قرار داده است، با او در تماس باشید. می‌توانید با مطالعه مقاله سایت Whois چیست، با این سرویس بیشتر آشنا شوید.

مطلب مرتبط  بهترین راهکارها برای افزایش امنیت وردپرس (ارائه ۵ راهکار)

همچنین ممکن است شما وارد وبسایتی شوید و بخواهید از صحت اطلاعات موجود در آن سایت مطمئن شوید یا به عبارتی دیگر مطمئن شوید که آن سایت معتبر است یا خیر. در این صورت، با استعلام مالکیت دامنه می‌توانید ببینید مالک سایت یا بهتر است بگوییم صاحب امتیاز سایت چه کسی است.

اهمیت اطلاعات مالک دامنه

در برخی مواقع، ممکن است هنگام بررسی مالکیت دامنه، آزاد نبون دامنه را مشاهده کنید و زمانی که دامنه را در مرورگر سرچ می‌کنید، سایتی برای شما نمایش داده نشود. در این صورت، می‌توانید اطلاعات مالک دامنه را بررسی کنید و از طریق اطلاعات تماس موجود، با او مذاکره کنید. ممکن است مالک دامنه نیازی به آن نداشته باشد و دامنه را با همان قیمت اصلی دامنه را شما بدهد و یا اینکه با مبلغی بالاتر آن را به شما بفروشد.

راه‌های استعلام مالکیت دامنه

برای استعلام مالکیت دامنه‌های بین‌المللی و ir، در زیر راه‌هایی را به شما پیشنهاد کرده‌ایم:

۱. استفاده از سرویس whois

در ابتدا باید بدانید WHOIS، پایگاه داده عمومی است که اطلاعات تمامی کاربران هنگام ثبت دامنه یا بروزرسانی تنظیمات DNS، در آن ذخیره می‌شود. از این رو، شما می‌توانید برای بررسی مالکیت دامنه مورد نظر خود از طریق سایت whois اقدام کنید.

استفاده از سرویس whois برای استعلام مالکیت دامنه

در وبسایت whois، هنگام بررسی مالکیت دامنه با اصطلاحات زیر روبه‌رو خواهید شد:

Registrar: شرکت ثبت‌کننده دامنه یا دامین در ICANN

Registrant: به همان شخصی گفته می‌شود که دامنه را ثبت می‌کند. اگر دامنه مربوط به شرکتی باشد، بهتر است که رجیسترنت نام آن شرکت باشد. لازم به ذکر است که registrant امکان استفاده، فروش و یا تغییر مالکیت دامین را خواهد داشت.

مطلب مرتبط  چقدر طول می کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟ [آپدیت 2020]

Name Server: نام dnsهای ذکرشده در این قسمت، مشخص می‌کند که دامنه مذکور از کدام هاستینگ استفاده می‌کند.

Date Expiration: نشان‌دهند‌ه‌ی تاریخ انقضای دامنه است.

Status: وضعیت دامنه را در دوره‌های زمانی مختلف مشخص نشان می‌دهد.

ایمیل در بخش Administrative: ایمیل ذکر شده در این بخش، مالک رسمی دامنه شناخته می‌شود.

۲. استعلام مالکیت دامنه از طریق وب سایت برتینا

 در برخی از وبسایت‌های ثبت دامنه مانند برتینا، می‌توانید آزاد بودن دامنه مورد نظر خود را بررسی کنید. از این رو، پس از استعلام مالکیت دامنه، در صورت آزاد بودن آن، می‌توانید در کمترین زمان ممکن دامنه خود را ثبت کنید. همین حالا می‌توانید از استعلام مالکیت دامنه در برتینا استفاده کنید.

استعلام مالکیت دامنه از طریق وب سایت برتینا

 ۳. استعلام مالکیت دامنه از طریق سایت ایرنیک

برای ثبت دامنه‌هایی که پسوند آن‌ها ir. است می‌توانید استعلام مالکیت دامنه را از طریق وب سایت ایرنیک به آدرس https://whois.nic.ir/WHOIS? انجام دهید. تا زمانی که صاحب دامنه از سرویسی برای حریم خصوصی خود استفاده نکند، اطلاعات مربوط به دامنه نمایش داده می‌شود.

استعلام مالکیت دامنه از طریق سایت ایرنیک

جمع‌بندی: بررسی آزاد بودن دامنه

برای اینکه دامنه‌ای را بخواهید ثبت کنید، در مرحله اول باید آزاد بودن دامنه را بررسی کنید. در این مقاله توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توان استعلام مالکیت دامنه را انجام داد و در همین راستا سه روش را به شما معرفی کرده‌ایم.

برتینا، یکی از بهترین ثبت‌کننده‌های دامنه است که مالکیت ۱۰۰٪ دامنه را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در سایت برتینا می‌توانید آزاد بودن دامنه مورد نظر خود را بررسی کنید. شما می‌توانید دامنه با انواع پسوند‌ها را از طریق برتینا ثبت کنید. در صورت نیاز به مشاوره از طریق تیکت یا شماره تماس ۶۱۰۶۴-۰۲۱ اقدام کنید.

مطلب مرتبط  هاست ویندوز چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *