بررسی پاسخ سوال «dns چیست؟» در مجله برتینا
dns چیست؟ + انواع حملات دی ان اس
سپتامبر 20, 2023
بررسی وب سرور و انواع محبوب آن در وبلاگ برتینا
وب سرور چیست؟ همه چیز درباره ی وب سرور ها
نوامبر 29, 2023
آموزش دریافت شناسه کاربری ایرنیک در برتینا

شناسه ایرنیک چیست؟ چطور NIC Handle بسازیم

آموزش دریافت شناسه کاربری ایرنیک در برتینا

دریافت شناسه ایرنیک اولین اقدامی است که باید برای ثبت دامنه ملی با پسوند ir‌ انجام دهید. در کلیه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه داخلی، وارد کردن شناسه ایرنیک الزامی است. فرایند دریافت شناسه فقط یکبار است و پس از آن شما می‌توانید به‌صورت دائمی از شناسه ایرنیک استفاده کنید. ثبت نام و دریافت این شناسه، مراحل بسیار ساده‌ای دارد. البته اگر آشنایی کافی با این سامانه نداشته باشید، ممکن است کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد. از‌همین‌رو تصمیم گرفتیم در این مقاله نحوه دریافت شناسه ایرنیک را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم و به سوال «شناسه ایرنیک چیست» پاسخ دهیم. 

سامانه ایرنیک؛ برای ثبت دامنه اشخاص حقیقی و حقوقی

کلیه دامنه‌های ملی با پسوند ir، توسط سامانه ملی ایرنیک ثبت می‌شوند. افرادی که قصد ثبت دامنه با پسوند ir را دارند، باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده و شناسه کاربری یا NIC Handle دریافت کنند. سایت ایرنیک زیر نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین و مرکز تحقیقات نظری و فیزیکی ریاضی تهران فعالیت دارد. 

علاوه‌بر پسوند ir، برای ثبت دامنه با پسوندهای c.ir ، ‎.co.ir ، ‎.gov.ir ، ‎.id.ir ، ‎.net.ir ، ‎.org.ir ، ‎.sch.ir نیز باید در سامانه ایرنیک ثبت نام کرده و شناسه ایرنیک دریافت کنید. پس از دریافت شناسه، می‌توانید عملیات ست کردن دامنه روی هاست را انجام دهید. در ادامه نحوه ثبت نام در سامانه ایرنیک را بررسی خواهیم کرد. 

ثبت نام در سامانه ایرنیک؛ اولین قدم دریافت شناسه ایرنیک

اگر قصد خرید دامنه را دارید، اولین قدم قبل از بررسی قیمت دامنه ir، ثبت نام در سامانه ایرنیک است. برای ثبت نام در سامانه ایرنیک باید وارد سایت رسمی به آدرس www.nic.ir شوید. سپس روی منوی سمت چپ بالا با عنوان مشخصات شناسه کلیک کنید و گزینه شناسه کاربری را انتخاب کنید. 

مطلب مرتبط  خرید دامنه ایمیل با ۴ مرحله ساده

سپس در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، باید نوع شناسه را بررسی کنید. در ادامه، کلیه مراحل دریافت شناسه ایرنیک را بررسی توضیح داده‌ایم. 

وارد شدن به بخش کاربری در ایرنیک

انتخاب نوع شناسه؛ iR، ایران و jd.ir

برای دریافت نوع شناسه، ابتدا باید مشخص کنید که دامنه شما کدام پسوند را داشته باشد. در زمان انتخاب نام دامنه حتما بررسی کنید که با دامنه‌های ایرانی زیباتر و خواناتر می‌شود یا خارجی. 

اگر پسوند مورد نظر ایرانی بود، در این صفحه می‌توانید از بین سه گزینه iR، ایران و jd.ir گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما پسوند ir است که خوانایی کافی را دارد و برای گوگل نیز شناخته شده است. روی دکمه تکمیل فرم و دریافت شناسه تکمیل کنید تا به صفحه بعدی وارد شوید. 

انتخاب نوع پسوند؛ اولین قدم برای دریافت شناسه ایرنیک

وارد کردن اطلاعات در ایرنیک؛ اطلاعات شخصی خود را وارد کنید

در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید که شامل کدملی، نام و نام خانوادگی، سال تولد و نام دامنه می‌شود. این مراحل برای ثبت دامنه در ایرنیک ضروری هستند و از اطلاعات شما سو استفاده نخواهد شد. 

پس از وارد کردن مشخصات، در انتهای صفحه یک باکس وجود دارد که شما باید گزینه «آزاد» را انتخاب کنید. این گزینه به شرکت ارائه دهنده خدمات اجازه می‌دهد با استفاده از شناسه ایرنیک شما، دامنه را ثبت کنید. 

وارد کردن مشخصات شناسه و اطلاعات کاربر

بازنگری و امضا؛ برای چک کردن اطلاعات

پس از وارد کردن اطلاعات دکمه ثبت را بفشارید. سپس وارد صفحه بازنگری می‌شوید که اطلاعات وارد شده بخش قبل در این صفحه وجود دارند. پس از اینکه فرم را چک کردید و درست بود، وارد صفحه بعدی شوید. توجه داشته باشید که این مراحل برای دریافت شناسه ایرنیک بوده و برای احراز هویت ایرنیک باید مراحل دیگری را طی کنید. 

مطلب مرتبط  وب سرور چیست؟ همه چیز درباره ی وب سرور ها

ساختن شناسه؛ آخرین مرحله دریافت شناسه ایرنیک

برای دریافت شناسه ایرنیک و ثبت دامنه، باید شرایط و قوانین را خوانده و با آن‌ها موافقت کنید. سپس نام و نام خانوادگی خود را به لاتین وارد کرده و روی گزینه «موافقم، دریافت شناسه» کلیک کرده تا سایت شناسه مخصوص شما را بدهد. 

در آخرین مرحله شناسه نمایش داده می‌شود و سایر اطلاعات به ایمیل‌تان ارسال می‌شود. 

دریافت شناسه کاربری از ایرنیک

ست کردن شناسه ایرنیک با دامنه؛ برای لینک شدن سایت و دامنه

پس از دریافت شناسه شما می‌توانید از بخش دامنه‌های سایت برتینا، دامنه مورد نظر خود را خریداری کنید. نام دامنه را جستجو کنید و افزودن به کارت را بفشارید. 

سپس در صفحه جدید ایمیل، پسوند مورد نظر و شناسه ایرنیک را وارد کنید. سپس روی دکمه پرداخت نهایی کلیک کرده و هزینه دامنه را بپردازید. حال فقط کافی است منتظر بمانید تا دامنه فعال شود تا وردپرس را روی آن نصب کنید. 

دریافت شناسه ایرنیک؛ اقدامی ضروری برای ثبت دامنه IR

در این مقاله تلاش کردیم به سوال «ایرنیک چیست؟» پاسخ دهیم و مراحل دریافت شناسه ایرنیک را بررسی کردیم. شما می‌توانید با طی کردن دقیق این مراحل به‌راحتی شناسه ایرنیک خود را دریافت کنید و با استفاده از آن، دامنه‌‌های خود را ثبت کنید. البته که این شناسه فقط برای دامنه‌هایی با پسوند ایرانی است و پسوند خارجی مانند com. یا shop. نیازی به شناسه ایرنیک نخواهند داشت. توجه داشته باشید که طبق ابلاغیه رسمی سامانه ایرنیک، کلیه کاربران باید نسبت به دریافت این شناسه اقدام کنند و امری ضروری است.

مطلب مرتبط  دامنه خاص یا پرمیوم (Premium) چیست؟
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *