گوگل ادز
اضافه شدن لیست استثناء داینامیک به گوگل ادز
آوریل 18, 2021
آموزش ارتقا رتبه سایت در کشورهای خارجی
ژوئن 7, 2021
گوگل ادز و سئو

آیا گوگل ادز روی سئوی سایت تاثیر دارد؟

تبلیغات گوگل ادز و سئو

آیا تصور میکنید که تبلیغات گوگل بر روی سئوی سایت تاثیر دارد؟ احتمال دارد این جمله ها را از برخی از وبمسترها شنیده اید که : “پس از فعال کردن تبلیغ در گوگل، سئوی سایتم افت کرده است!” و یا حتی “با استفاده از گوگل ادز، رتبه سئوی سایتم بهتر شد!”

اگر اینطور است این مقاله مخصوص شماست.

گاهی همزمان با فعال شدن تبلیغات گوگل برای برخی از سایت ها، رتبه سئوی صفحات آنها کاهش یا افزایش پیدا میکند و حتی مشاهده شده که با غیر فعال کردن تبلیغات دوباره رتبه ها به حالت اول برمیگردند!!!

قبل از هر چیز به این نکته مهم اشاره کنیم که این اتفاق بسیار نادر است، اما به هر حال برخی از کاربران با آن مواجه شده اند!

مساله اینجاست که تبلیغات گوگل با توجه به قوانین گوگل، به هیچ عنوان نباید بر روی رتبه های ارگانیک سایت و سئو تاثیر مثبت یا منفی بگذارند.

پس چه چیزی باعث افت رتبه های این سایت ها شده است؟

جان مولر گوگل در پاسخ به سوال کاربری در رابطه با همین موضوع، در ابتدا تفاوت و جدا بودن عملکرد سرچ و تبلیغات کلیکی گوگل را ذکر کرده و در نهایت علت بروز این کاهش در جایگاه های سایت در گوگل را توضیح داده است که در ادامه به آن میپردازیم.

وبمستر

 

تاثیر گوگل ادز و سئو بر یکدیگر

تصور کنید شما در یک کلمه کلیدی از طریق سئو، لینک اول گوگل هستید و روی همان کلمه تبلیغات گوگل برتینا یا سایر شرکت ها را خریداری و فعال میکنید.

بلافاصله پس از فعال شدن و نمایش گرفتن تبلیغات شما ، لینک شما دیگر در صفحه اول گوگل و حتی تا صفحه دهم آن هم دیده نمیشود.

اما زمانی که تبلیغات را غیر فعال میکنید دوباره لینک اول گوگل ظاهر میشوید!

مطلب مرتبط  ۶ اشتباه رایجی که هنگام راه‌اندازی وبسایت باید از آن‌ها دوری کنید!

مسلما این مساله میتواند استرس زیادی را به شما و سئوکارتان تحمیل کند! خصوصا اگر آن کلمه کلیدی یکی از ورودی های مهم و منبع درآمدزایی شما باشد.

موضوع از این قرار است:

هیچ ارتباطی بین تبلیغات گوگل ادز و نتایج ارگانیک گوگل وجود ندارد. الگوریتم های رتبه بندی گوگل در این دو کاملا مستقل و جداگانه عمل میکنند و نمیتوانند بر روی دیگری تاثیر بگذارند.

گوگل درباره این موضوع بسیار مصمم است و به هیچ عنوان اجازه نمیدهد تبلیغات در گوگل و سئو تاثیری روی یکدیگر بگذارند. پس مشکل از جای دیگری است و باید به دنبال علت اصلی این افت رتبه باشیم.

تغییرات رتبه در سرچ کنسول گوگل

 

در میان تعداد بسیار زیادی از شرکت ها و سازمان هایی که در گوگل تبلیغات دارند و از سرویس های google ads استفاده میکنند، تعداد کمی هستند که تغییری در رتبه های خود مشاهده کرده و دچار ارتقا یا افت رتبه در گوگل شده اند.

استثنا یا موارد تصادفی ممکن است در هر روند و پروسه ای رخ دهند و دلیل مشخصی هم برای این مشکل ممکن است وجود نداشته باشد.

و به احتمال بالا در این مورد هم که با فعال کردن تبلیغ در گوگل ادز رتبه های شما از بین میرود هم یکی از این استثناها است!

گوگل همواره در حال به روز رسانی الگوریتم های رتبه بندی خود است و گاهی این آپدیت ها تغییرات بسیار بزرگی در رتبه های صفحات ایجاد میکنند.

امکان دارد آپدیت شدن الگوریتم های گوگل یا پنالتی شدن سایت شما به دلیل فعالیت های کلاه سیاه سئو، سبب بروز این مشکل شده است و همزمانی آن با فعال کردن گوگل ادز، شما را به این اشتباه انداخته باشد که گوگل ادز بر روی سئوی سایت تاثیر منفی یا مثبتی داشته است.

حتی ممکن است سایت شما درگیر گوگل دنس (رقص گوگل) شده و در آینده این مشکل خود به خود حل شود. پس تا آن زمان میتوانید کلمه خود را در تبلیغات کمی متفاوت انتخاب کنید و یا برای یونیک کردن لینک تبلیغات گوگل خود از لینک های utm کمک بگیرید.

مطلب مرتبط  تبلیغات در گوگل چیست؟ تبلیغات در گوگل چگونه است؟

برای اینکه مطمئن شوید، بهتر است صفحه مورد نظر را از لحاظ تکنیکال و فنی بررسی کنید و مطمئن شوید تا محدودیت یا مشکلی در کدها و یا طراحی آن وجود نداشته باشد. همچنین حتما سرچ کنسول گوگل و بک لینک های سایت خود را بررسی کنید.

گوگل ادز

 

نکته:

زمانی که در سرچ گوگل روی یک کلمه کلیدی خاص لینک اول هستید، به صورت منطقی در بهترین وضعیت موجود قرار دارید و برای دیده شدن نیاز به کار دیگری ندارید.

شما تنها کافی است برای حفظ این رتبه تلاش کنید و نباید آن صفحه را تغییر زیادی دهید.

تنها هر از گاهی آن صفحه را به صورت اصولی به روز رسانی کرده و اطلاعات جدید را جایگزین اطلاعات منسوخ یا منقضی شده نمایید.

در حالت طبیعی شما برای این صفحات به هیچ عنوان نیاز به تبلیغات گوگل ندارید و از نظر منطقی این کار نوعی دوباره کاری و هدر دادن بودجه است.

اما گاها میبینیم که کمپانی های بزرگ این کار را انجام میدهند و روی یک کلمه کلیدی که در آن رتبه گوگل را دارند، تبلیغات گوگل ادز را نیز فعال کرده اند.

 

چرا باید روی کلمات رتبه دار تبلیغ کنیم ؟

تئوری اول :

خب این کار دلیل دیگری دارد.

شاید آنها به لینک اول گوگل هم راضی نیستند و میخواهند دو لینک اول گوگل را از آن خود کنند. یک لینک تبلیغاتی در قسمت absolute top of the page و یک لینک ارگانیک در قسمت top of the page.

به این ترتیب میتوانند درصد بیشتری از کاربران را به سایت خود جذب و وارد کنند و یا رقیبان کمتری را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

مطلب مرتبط  سئو خارجی سایت (Off-Page SEO) چیست؟

این کار معمولا نتیجه رقابت های موجود در بازاریابی دیجیتال است و برای از دور خارج کردن رقبای کسب و کار استفاده میشود.

همچنین این روش اغلب بر روی کلمات برندینگ سایت انجام میگیرد.

تبلیغ گوگل بر روی نام برند

 

تئوری دوم :

از طرفی گاهی اوقات ما نیاز داریم تا در کلماتی خاص کاربر را به دو صفحه متفاوت هدایت کنیم

برای مثال: فرض کنید “صفحه اصلی فروشگاه” ما با کلمه کلیدی (خرید تور استانبول) در لینک اول گوگل است.

ما یک کمپین تبلیغاتی را فعال کرده ایم که در آن تورهای خاص و لحظه آخری را به صورت نیم بها در یک صفحه به نام “صفحه تورهای ویژه” ارائه کرده ایم.

خب در این حالت میتوانیم برای کلمه کلیدی آن تورها (خرید تور استانبول) تبلیغات گوگل ادز فعال کنیم و مشتریان را به “صفحه تورهای ویژه” هدایت کنیم.

با این کار دو لینک مختلف را برای یک query خاص (خرید تور استانبول) در بالای صفحه اول گوگل خواهیم داشت.

به این ترتیب لینک اول تبلیغات گوگل ما برای صفحه فروش ویژه و لینک دوم لینک ارگانیک ما برای صفحه فروشگاه خواهد بود.

منبع : searchenginejournal

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *