گوگل ترند چیست؟ – آموزش استفاده از گوگل ترند
دسامبر 23, 2018
استفاده از محتوای مخفی در سایت و تأثیر آن بر روی سئو
ژانویه 9, 2019
بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل

معرفی 7 ابزار برای پیدا کردن رتبه کلمات کلیدی در گوگل

یکی از اقدامات لازم و ضروری پس از راه اندازی هر سایت ، انتخاب کلمه کلیدی مناسب و بهینه سازی سایت بر روی آن کلمه کلیدی برای کسب رتبه مناسب در گوگل می باشد. باید گفت استفاده از کلمه کلیدی محدود به محتوای داخل پست ها نمی باشد بلکه باید در URL سایت، تگ ها، توضیحات متا و… نیز از آن استفاده کنید. برای همین استفاده از ابزارهای سئو جهت ارزیابی رتبه کلمه کلیدی در گوگل بسیار اهمیت دارد. برای پیدا کردن رتبه کلمه کلیدی نیازمند ابزارهای تخصصی و معتبر برای سایت هستید. این ابزارها کلمه کلیدی مد نظر شما را بر اساس موتور جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارزیابی کرده و اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می دهند.

چرا کلمه کلیدی از اهمیت بالایی در سئو برخوردار است؟

همانطور که میدانید کیفیت محتوا در سئو از اهمیت بالایی برخوردار است اما باید به شما بگوییم اگر کلیدواژه انتخاب شده برای سایت مناسب نباشد باعث آسیب زدن به سئوی سایت خواهد شد و یکی از دلایلش این است که کلیدواژه انتخاب شده با کلماتی که کاربران در گوگل جستجو می کنند یکسان نیست یا اینکه کلمه کلیدی انتخاب شده رقبای بسیار سرسختی دارد که رقابت با آنها سخت و مناسب سایت شما نمی باشد.

1 – AuthorityLabs

سایت AuthorityLabs

اگر میخواهید به روشی ساده رتبه کلمه کلیدی را در گوگل پیدا و به صورت مداوم بررسی کنید ، این ابزار یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود. این ابزار رابط کاربری مناسبی داشته که می توانید ارزیابی کلیدواژه خود را به کمک آن آغاز نمایید. برخلاف برخی از ابزارها در AuthorityLabs می توانید همزمان چندین دامنه و یا کلمه کلیدی را اضافه کنید .در استفاده از این برنامه چندین انتخاب ساده خواهید داشت که عبارت اند از:

  • موتور جستجو : گوگل، یاهو یا بینگ
  • پلت فرم:  دسکتاپ یا تلفن همراه
  • مکان : محلی، ملی یا بین المللی

در خصوص گزارش خروجی این سایت نیز باید گفت که بسیار ساده بوده و فقط موارد ضروری را نمایش می دهد. به عنوان مثال برای هر دامنه تمامی کلمات کلیدی ای که می خواهید رتبه بندی کنید نمایش داده می شوند همینطور بر اساس نوع موتور جستجویی که انتخاب کرده اید در سمت راست نمایش داده می شوند.

مطلب مرتبط  سایت whois چیست؟ و چه نوع اطلاعاتی در آن ذخیره شده است؟

2 – Semrush

سایت Semrushخاصیت این ابزار سادگی کار با آن است. فقط کافیست کلمه کلیدی مدنظر و آدرس سایت خود را وارد کرده و منتظر گزارش آن باشید. مزیتی که این ابزار دارد امکان استفاده برای تعیین جایگاه سایت های رقبا است.

3 – GeoRanker

GeoRankerدر حالی که برخی از  ابزارهای ارزیابی کننده رنک کلمات کلیدی قابلیت جستجو بر اساس مکان های محلی را به شما می دهند اما در واقع به طور کاملا دقیق نتایج را بر اساس مناطق محلی نمایش نداده که سبب می شوند از هدف خود دور بمانید. اما باید گفت GeoRanker به طور خاص تمرکز خیلی خوبی بر روی نتایج جستجوی موقعیت جغرافیایی محلی اعمال کرده و اطلاعات دقیقی را به شما در خصوص رنک کلمه کلیدی انتخاب شده در مکان های محلی به شما ارائه می دهد. به همین دلیل برای آن دسته از سایت هایی که بیشتر به صورت محلی و یا منطقه خاصی فعالیت می کنند باید گفت گزینه بسیار خوبی می باشد.

4 – Moz

سایت Mozبه جرأت می توان گفت moz یکی از حرفه ای ترین ابزارهای سئو جهت بررسی رنک کلمه کلیدی و رتبه بندی آن از جهات مختلف است. شاید خیلی از کاربران از moz صرفاً برای مطالعه مقالات سئو استفاده می کنند اما باید بگوییم یکی از جامع ترین ابزارهای سئو جهت به دست آوردن اطلاعات مختلف در خصوص رتبه بندی کلیدواژه محسوب می شود. با توجه به گسترده بودن moz برای ارزیابی کلیدواژه به قسمت Rank Tracker بروید که می توانید کارهای زیر را در این بخش انجام دهید :

  • لینک شدن با گوگل آنالیتیکس و دریافت اطلاعات سایت از آن
  • انتخاب کردن طیف گسترده ای از موتورهای جستجو از جمله Google mobile
  • انتخاب کشور و زبان مد نظر
  • انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با دامین شما
  • اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت محلی جهت تمرکز بیشتر بر روی موقعیت جغرافیایی مشخص
  • اضافه کردن سایت رقبای خود جهت ارزیابی همزمان با دامنه خود
  • یکی از قسمت هایی که برای کار با کلمات کلیدی کاربرد زیادی دارد Tracked Keywords می باشد که توسط آن می توانید یک دید کلی در خصوص کلمات کلیدی که در سایت خود دارید، صفحات مرتبط با کلمه کلیدی در سایت و وضعیت نمایش سایت به ازای هر کلمه کلیدی به دست بیاورید.
مطلب مرتبط  هاست ویندوز چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

یکی از قابلیت های مفید سایت moz ، امکان پیداکردن و بررسی لینک های رقبا با استفاده از ابزار Open Site Explorer است که در مقاله “یافتن بک لینک های رقبا و استفاده از آن ها جهت بهینه سازی سایت” به طور کامل به آن پرداخته ایم.

5 – AHREFS

AHREFSاین سایت ابزارهای متنوعی در زمینه سئو را در اختیار شما قرار داده است. بررسی بک لینک های سایت ، پیدا کردن خودکار کلمات کلیدی مرتبط با سایت و همچنین پیدا کردن رتبه کلمه کلیدی در گوگل از مهمترین قابلیت های این سایت است.

6 – SEOprofiler

سایت SEOprofilerیکی دیگر از ابزارهای مفید سئو بوده که امکانات متعددی را از جمله پیداکردن جایگاه کلیدواژه را در اختیار شما قرار می دهد. بعد از معرفی دامنه به این ابزار چند مورد از شما خواسته میشود که باید آنها را تعیین نمایید مانند:

  • محدوده جستجو جستجو
  • اولویت موتور جستجو
  • زبان و کشور
  • شهر (اگر می خواهید رتبه بندی جستجوی محلی را اعمال نمایید)
  • کلمات کلیدی
  • جستجو های خاص مانند ویدئو، تصویر، رتبه بندی AMP، محلی و غیره

باید گفت نتیجه ارزیابی کلمات کلیدی و رنکینگ آنها در ابزار SEOprofiler بسیار خوب و جامع بوده و شامل اطلاعات و موارد زیر است:

اطلاعات خاص مربوط به کلید واژه، تعداد جستجوها، میزان سخت بودن کلیدواژه، رتبه فعلی کلمه کلیدی مدنظر، جایی که سایت شما جستجو می شود (به عنوان مثال ویدیو، اخبار و غیره) و رتبه ای که رقبای شما در کلیدواژه مد نظر قرار دارند.

7 – SERPWatcher

سایت SERPWatcher

آخرین ابزار سئو که به شما در آنالیز و پیداکردن جایگاه کلمه کلیدی مدنظر کمک شایانی می کند SERPWatcher بوده که کار خود را با پرسیدن چند سوال ساده آغاز می کند.

مطلب مرتبط  امنیت شبکه چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟

دامنه شما چیست؟ کدام کلیدواژه ها قرار است رتبه بندی شوند؟ دسکتاپ یا تلفن همراه؟ در کدام موقعیت جغرافیایی و کشور میخواهید کلمه کلیدی را ارزیابی کنید؟ پس از پاسخ به این سوالات و انجام آنالیز نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

  • رتبه قبلی شما چگونه بوده است؟
  • رتبه شما چقدر تغییر کرده است؟
  • میانگین رتبه شما برای هر کلمه کلیدی چقدر است؟
  • بهترین رتبه شما تا به امروز کدام بوده است؟
  • بهترین قسمت در SERPWatcher این است که شما می توانید توسط آن کلمه کلیدی جدید را انتخاب کنید و متوجه شوید تا چه اندازه می تواند برای سایت شما مناسب باشد.

در این مقاله چند ابزار معتبر برای پیدا کردن رتبه کلمه کلیدی در گوگل را معرفی کردیم. این ابزارها به 3 دسته تقسیم می شوند :

1 – کاملاً رایگان 

2 – برای مدت کوتاهی (یک هفته یا یک ماه) رایگان

3 – از ابتدا به صورت غیر رایگان

با توجه به نیاز خود پیشنهاد می کنیم از یکی از این ابزارها استفاده کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

2 دیدگاه

  1. تینا ریاحی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    یک ابزار فارسی دیگه ای که قابلیت بررسی رتبه کلمات کلیدی را دارد، وب سایت kwrank.ir است که تو این مقاله بهش اشاره ای نشده. مزیت ویژه ای که این ابزار نسبت به سرویس های مشابه داره امکان بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت بدون نیاز به پرداخت هزینه و حتی عضویت است. من شخصا هر روز وضعیت کلمات کلیدی سایتم رو از طریق کی دبلیو رنک بررسی می کنم
    با تشکر

  2. علیرضا محسنی گفت:

    بسیار عالی بود
    تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *