دامنه Domain چیست؟
سپتامبر 10, 2023
آموزش دریافت شناسه کاربری ایرنیک در برتینا
شناسه ایرنیک چیست؟ چطور NIC Handle بسازیم
نوامبر 28, 2023
بررسی پاسخ سوال «dns چیست؟» در مجله برتینا

dns چیست؟ + انواع حملات دی ان اس

بررسی پاسخ سوال «dns چیست؟» در مجله برتینا

عدد 1,986,154,062 را در ذهن خود تصور کنید؛ رقم بسیار بزرگی است. شاید باورش برای شما سخت باشد، ولی این عدد تعداد سایت‌های موجود تا تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی را نشان می‌دهد! حال تصور کنید برای ورود به این سایت‌ها مجبور بودید که آدرس IP آن‌ها را به جای نام دامنه به خاطر بسپارید! چنین چیزی عملا غیرممکن است؛ به همین دلیل مفهومی به نام DNS در دنیای اینترنت به وجود آمده است.

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که dns چیست، به‌هیچ‌عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه توضیح می‌دهیم که dns سرور چیست و برای بالا بردن دانش شما در این زمینه، درباره انواع حملات dns نیز صحبت خواهیم کرد. خواندن ادامه این مطلب را به همه عاشقان دنیای فناوری پیشنهاد می‌کنیم.

dns چیست؟ دفتر تلفنی برای نام دامنه سایت‌ها!

در پاسخ به سوال «dns چیست» باید گفت که DNS مخفف عبارت Domain Name System است که نوعی سیستم نام‌گذاری محسوب می‌شود. در واقع این سیستم نام‌گذاری آدرس‌های IP سایت‌ها را به نام دامنه‌های متناظر آن تبدیل می‌کند. در واقع زمانی که شما نام دامنه یک سایت را در مرورگر خود وارد می‌کنید، مرورگر شما درخواستی را به یک سرور DNS ارسال می‌کند.

سرور DNS آدرس IP مربوط به نام دامنه را پیدا کرده و آن را به مرورگر شما بازمی‌گرداند. سپس مرورگر شما از آدرس IP مربوطه برای اتصال به وبسایت استفاده می‌کند. در اصل اگر کنجکاوید که سرور dns چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سرور DNS مانند یک دفترچه تلفن است که آدرس IP سایت‌ها و نام دامنه‌های متناظرشان در آنجا ثبت می‌شود. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که هنگام راه‌اندازی سایت، علاوه‌بر انتخاب نام دامنه مناسب، حتما یک هاست پرسرعت تهیه کنید که با کندی سرعت سایت مواجه نشوید.

مطلب مرتبط  ۵ نکته برای تغییر دامنه بدون افت رتبه

اساس کار DNS؛ اتصال نام دامنه به آدرس IP متناظر

آشنایی با انواع حملات DNS

اگر برای شما سوال پیش آمده است که حملات dns چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که حملات dns به هر نوع حمله‌ای گفته می‌شود که سیستم نام دامنه (DNS) را موردهدف قرار می‌دهد. هکرها با اهداف مختلفی مانند: جلوگیری از دسترسی کاربران به سایت، سرقت اطلاعات حساس و مهم، تحریک کاربران برای انجام عمل‌های خاص مانند فیشینگ یا نصب بدافزارها به سرورهای DNS حمله می‌کنند. توجه داشته باشید که ارزان یا گران بودن قیمت دامنه com، تاثیری بر جلوگیری از حملات DNS ندارد؛ بلکه باید تدابیر امنیتی مختلفی را برای جلوگیری از این حملات در نظر بگیرید. در ادامه درباره انواع حملات dns بیشتر توضیح می‌دهیم.

حمله ربودن DNS یا DNS hijacking

در این نوع حمله dns هکرها و مهاجمان کنترل سرورهای DNS را در دست می‌گیرند و به‌راحتی می‌توانند آدرس‌های IP جعلی را برای نام‌های دامنه ثبت کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود که کاربران به وب‌سایت‌های مخرب یا جعلی هدایت شوند. در این نوع حمله dns، نام دامنه سایت‌های جعلی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دقیقا مانند یک سایت قانونی به نظر می‌رسند، ولی در نهایت با فریب کاربران، اطلاعات محرمانه آن‌ها هک می‌شود.

حمله DNS hijacking؛ هدایت کاربر به آدرس IP فیک

حمله سیل DNS یا DNS flood

یکی از اساسی‌ترین انواع حملات dns، حمله سیل است که در این نوع حمله مهاجمان سرورهای DNS را با درخواست‌های غیرضروری بمباران کرده تا زمانی که عملکرد DNS Resolver را مختل می‌کند. درواقع در این نوع حمله DNS، تعداد بالای درخواست‌های غیرواقعی ظرفیت سرور را اشغال می‌کند و سرور قادر به پاسخگویی به درخواست‌های واقعی نخواهد بود؛ در نتیجه این حمله، کاربران از خدمات DNS محروم می‌شوند.

توجه داشته باشید که حملات سایبری حتی ممکن است امنیت بهترین سرور مجازی را نیز به خطر بیندازد؛ بنابراین باید اقدامات امنیتی لازم برای جلوگیری از هرگونه حمله و هک را پیش از قرار گرفتن در شرایط بحرانی انجام دهید.

حمله انعکاس و تقویت DNS یا DNS reflection amplification

نوع دیگری از حملات dns وجود دارد که به حمله انعکاس یا تقویتی حجم معروف است. در این نوع حملات که نوعی حمله DOS محسوب می‌شود، مهاجمان از یک سرور DNS باز استفاده می‌کنند که امکان جستجوی بازگشتی را فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب از طریق بازگشت، حمله خود را گسترش می‌دهد و به سایر سرورهای dns سایت یا شبکه نیز حمله می‌کند.

مطلب مرتبط  خرید دامنه ایمیل با ۴ مرحله ساده

حمله DNS reflection amplification؛ نوعی از حملات DOS

حمله تونل زنی DNS یا DNS tunneling

یکی از جدی‌ترین خطرات برای سرورها و شبکه‌های سازمانی، حملات تونل زنی DNS است. در این نوع حمله dns، هکرها از پروتکل DNS برای انتقال ترافیک غیرقانونی استفاده می‌کنند. در واقع در این نوع از حملات dns، برای برقراری ارتباط و کنترل سرور از داخل شبکه موردنظر استفاده می‌شود تا بدافزارهایی را در فایروال سرور انتقال دهد.

در اصل در این نوع از حملات dns، تونلی بین قربانی و مهاجم ایجاد شده که از طریق آن کوئری‌های حاوی داده‌های پنهان انتقال داده می‌شود. به سازمان‌های امنیتی که اطلاعات محرمانه دارند، استفاده از dns ابری را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا این نوع DNS نسبت به انواع معمولی امنیت بیشتری دارد. 

حمله مسمومیت کش یا DNS Cache poisoning

بر اثر حمله مسمومیت کش یا Cache poisoning از انواع حملات dns، آدرس IP‌های جعلی در کش DNS ذخیره می‌شود؛ بر اساس این نوع حمله، کاربران به سایت‌های مخرب یا جعلی هدایت می‌شوند. این نوع روش حمله dns برای هدایت قربانیان به یک سرور دیگر کاربرد دارد.

در صورت باز کردن ایمیل‌های Spam حاوی لینک‌های مخرب، ممکن است حافظه پنهان DNS در معرض خطر قرار گیرد و اطلاعات شخصی کاربران به سرقت رود. همچنین، این نوع حمله ممکن است سیستم را با جاسوس‌افزارها، تبلیغات مخرب و ویروس‌ها آلوده کند. برای جلوگیری از آلوده شدن رکورد های dns، توصیه می‌کنیم از فایروال‌های بسیار پیشرفته برای جلوگیری از حملات dns استفاده کنید.

حمله DNS Cache poisoning؛ یکی از انواع حملات dns

روش‌های جلوگیری از حملات dns چیست؟

حملات dns بسیار مخرب هستند و باید تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای جلوگیری از آن‌ها در نظر گرفت. در ادامه توضیح می‌دهیم که روش‌های جلوگیری از حملات dns چیست تا امنیت سرورهای dns سایت و سرور خود را به‌آسانی فراهم کنید:

  • استفاده از پروتکل امنیتی DNSSEC
  • به‌روزرسانی دائم نرم‌افزار DNS
  • فعال‌سازی احراز هویت چندعاملی برای دسترسی به DNS
  • محدود کردن دسترسی DNS Resolver و اجازه دسترسی فقط برای کاربران شبکه
  • نصب فایروال‌ها، آنتی‌ویروس و آنتی‌بدافزارهای حرفه‌ای
مطلب مرتبط  دامنه shop چیست و چه کاربردی دارد؟ | راهنمای کامل خرید دامنه shop

این موارد فقط بخشی از روش‌های جلوگیری از حملات dns هستند. علاوه‌بر این، توصیه می‌کنیم نرم‌افزارهای ناشناخته یا مشکوک را به‌هیچ‌عنوان دانلود نکنید. همچنین، پیش از کلیک روی هر لینک با دقت آن را موردبررسی قرار دهید.

بررسی روش های جلوگیری از حملات dns در مجله برتینا

برای خرید دامنه از خدمات برتینا استفاده کنید

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که dns چیست، چه کاربردی دارد و حملات dns را موردبررسی قرار دادیم. به دلیل اهمیت بالای تامین امنیت سرور DNS به‌منظور جلوگیری از حملات DNS، باید دامنه سایت را از مرکزی معتبر خریداری کنید.

مراکز معتبری مانند برتینا، همواره در تلاش‌اند تا امنیت دامنه‌های خریداری‌شده را به بهترین شکل ممکن فراهم کنند. برای اطلاع از تعرفه دامنه‌ها و سایر خدمات برتینا، صفحات سایت را با دقت بررسی کنید. اگر سوالی داشتید از طریق درج نظر یا ارتباط با پشتیبانی آنلاین، در خدمت شما خواهیم بود.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *