asp net چیست؟ پاسخ جامع به این سوال در مجله برتینا
asp net چیست؟
سپتامبر 12, 2023
بررسی دلایل خطای 502 در مجله برتینا
علت ایجاد ارور 502 چیست؟ آموزش کامل رفع خطای 502
دسامبر 6, 2023

گیت چیست؟ آموزش کاربردی git

بررسی پلتفرم گیت و معرفی دستورات پرکاربرد آن

آیا می‌دانستید گیت، ابزاری که توسط خالق لینوکس ایجاد شده است، اکنون به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای توسعه نرم‌افزار تبدیل شده است؟ از ایجاد مخازن تا همکاری و مدیریت تغییرات کد، گیت امکانات وسیعی را برای بهبود فرآیندهای توسعه نرم‌افزار ارائه می‌دهد. با ما همراه باشید تا با مفاهیم اساسی گیت، از جمله شاخه‌بندی، ادغام و کنترل نسخه، آشنا شوید و بیاموزید چگونه این ابزار قدرتمند می‌تواند به شما در مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری کمک کند. در این مقاله، با بررسی گیت از جنبه‌های مختلف به پرسش گیت چیست پاسخ خواهیم داد.

گیت (git)؛ پلتفرم پیشرفته برای کنترل ورژن‌ها

گیت (Git) به‌عنوان یک پلتفرم پیشرفته برای کنترل ورژن‌ها (VSC) توزیع شده و عمل می‌کند که اغلب در زمینه توسعه نرم‌افزار به‌منظور پیگیری تغییرات در فایل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. گیت توسط لینوس توروالدز، خالق سیستم‌عامل لینوکس در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. با استفاده از گیت، مهندسین نرم‌افزار قادرند تا ورژن‌های مختلف یک پروژه را چه به صورت محلی و چه روی سرور دوردست ذخیره کنند؛ ازاین‌رو امکان نظارت دقیق بر تحولات کد و همچنین تطبیق و ترکیب ورژن‌های متفاوت فراهم می‌شود.

یکی از خصوصیات برجسته گیت، استفاده از ساختار داده‌های موسوم به Merkle trees برای ذخیره‌سازی اطلاعات پروژه‌ها است. این روش، ثبت و بازیابی تغییرات را با سرعت و کارایی بالا ممکن می‌سازد. علاوه‌بر این، گیت با فراهم کردن قابلیت‌هایی نظیر ایجاد شاخه‌های متفاوت (branching) و ادغام آن‌ها (merging)، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که روی چندین ویژگی یا بهبود در یک پروژه به‌طور همزمان کار کنند. 

به همین دلیل گیت به‌عنوان ابزاری موثر برای مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری گسترده و پیچیده شناخته شده است. همچنین، گیت روی بسیاری از سیستم‌عامل‌ها و IDEها به‌طور پیش‌فرض وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. Git بسیار سریع و ایمن است و پایه بسیاری از سرویس‌ها مانند گیت‌ هاب (GitHub) و گیت‌لب (GitLab) محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی این سیستم‌ها می‌پردازیم.

git؛ پلتفرم پیشرفته برای کنترل VSC 

بررسی عملکرد و کارایی گیت؛ تسهیل همکاری و هماهنگی بین توسعه‌دهندگان

گیت یک سیستم کنترل نسخه توزیع‌شده متن‌باز است که معمولا برای ذخیره‌سازی و پیگیری تغییرات در کد استفاده می‌شود. این سیستم از روشی منحصربه‌فرد برای درک داده‌های خود استفاده می‌کند که با عنوان Snapshots, Not Differences شناخته می‌شود. درحالی‌که بسیاری از سیستم‌های دیگر اطلاعات را به صورت لیستی از تغییرات مبتنی‌بر فایل ذخیره می‌کنند، گیت داده‌های خود را به صورت تصاویر لحظه‌ای از کل مخزن در زمان‌های مختلف ذخیره می‌کند.

گیت به‌عنوان یک سیستم کنترل محتوا عمل می‌کند و به تیم‌های توسعه اجازه می‌دهد که به صورت مشترک و هماهنگ روی همان فایل‌ها کار کنند. این امر همکاری و هماهنگی بین توسعه‌دهندگان را تسهیل می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا تغییرات، تصمیمات و پیشرفت‌های پروژه‌های خود را در یک محل مشاهده کنند.

مطلب مرتبط  آموزش رفع خطاهای سایت در GTmetrix - جی تی متریکس

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گیت، اجرای یک سیستم کاری توزیع‌ شده است. در واقع هر توسعه‌دهنده‌ای که با گیت کار می‌کند، یک نسخه محلی کامل از کل مخزن را دارد. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تغییرات را بدون بازنویسی نسخه‌های قبلی روی فایل‌ها برای مدت زمان طولانی ذخیره و پیگیری کنند. همچنین می‌توانید با خرید vps فضایی را برای توسعه در اختیار دولوپرهای خود قرار دهید. ازاین‌رو، در سروری با امنیت بالا می‌توانند مرج‌ها را انجام داده و توسعه محصول را به بهترین نحو انجام دهند.

عملکرد و کارایی گیت؛ همکاری و هماهنگی آسان بین توسعه‌دهندگان

امنیت گیت؛ استفاده از الگوریتم هش رمزنگاریSHA1

امنیت در گیت بسیار جدی گرفته می‌شود و به مجموعه‌ای از روش‌ها و ویژگی‌ها اشاره دارد که برای حفاظت از مخازن گیت در برابر دسترسی‌های غیرمجاز، نشت اطلاعات و سایر تهدیدهای امنیتی به کار گرفته می‌شوند. برقراری امنیت گیت شامل کنترل دسترسی به مخازن، تایید هویت کاربران، تضمین یکپارچگی تغییرات کد و حفاظت از اطلاعات حساس می‌شود.

هدف اولیه گیت، مدیریت کد منبع است که در آن محتویات فایل‌ها، ارتباطات میان فایل‌ها و پوشه‌ها، نسخه‌ها، برچسب‌ها، ارسال‌ها و سایر موارد در مخزن گیت از طریق الگوریتم هش رمزنگاری پیشرفته‌ای به نام SHA1 ثبت می‌شوند. این روش رمزنگاری تضمین می‌کند که تغییر دادن نسخه‌های پیشین کد در مخزن گیت عملاً غیرممکن است. در نتیجه، در صورت نیاز می‌توانید کدهای خود را بدون هرگونه تغییری از طریق گیت بازگردانید. با استفاده از گیت، اطمینان حاصل می‌شود که شما تاریخچه‌ای دقیق و معتبر از کد منبع خود دارید.

برخی از کسب‌وکارها برای مدیریت کد منبع سرور فیزیکی تهیه کرده و آن را در محل کسب‌وکار خود نگهداری می‌کنند. این کار امنیت بسیار پایینی دارد؛ زیرا امنیت دیتاسنترهای شرکت‌های هاستینگ بسیار متفاوت و هزینه‌بر است. به همین دلیل اگر سرور فیزیکی دارید برای برقراری امنیت آن بهتر است از خدمات کولوکیشن استفاده کنید؛ در این صورت علاوه‌بر امنیت از آپتایم بالا و سایر مزایای دیتاسنترهای حرفه‌ای مانند برتینا بهره‌مند شوید.

انعطاف‌پذیری گیت؛ امکان پیاده‌سازی کد منبع فقط با یک دستور

گیت به‌عنوان یک پروژه متن‌باز و پشتیبانی شده، انعطاف‌پذیری قابل توجهی دارد که امکان پاسخگویی به نیازهای متنوع تیم‌های توسعه نرم‌افزار را فراهم می‌کند. ویژگی توزیع‌شده آن به جای متمرکز بودن، باعث عملکرد بهتر و فراهم بودن امکان آزمایش محلی توسعه‌دهندگان و انتشار تغییرات فقط در زمان نیاز می‌شود.

یکی از مزایای اصلی گیت، انعطاف‌پذیری آن در چندین جنبه است که شامل ردیابی تغییرات، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی کد منبع، همکاری تیمی، شاخه‌بندی و ادغام می‌شود. هنگامی که تغییرات روی شاخه‌ای ایجاد شود، پس از تایید امکان ادغام با شاخه اصلی را خواهند داشت. همچنین، این سیستم امکان پیاده‌سازی کد منبع را با فقط یک دستور فراهم می‌کند.

در مورد شاخه‌بندی، گیت به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به‌راحتی درون یک پایگاه کد مرکزی همکاری کنند. وقتی توسعه‌دهنده‌ای شاخه‌ای ایجاد می‌کند، در واقع نسخه جداگانه‌ای از پایگاه کد را برای ایجاد تغییرات دارد. برای یک تیم چابک، این به معنای تقسیم ویژگی‌ها به داستان‌های کاربری و سپس شاخه‌ها است؛ به طوری که تیم توسعه می‌تواند وظایف را به صورت جداگانه انجام دهد و روی همان کد اما در مخازن متفاوت به‌طور موثرتر کار کند. 

مطلب مرتبط  چرا جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل اهمیت دارد؟

با استفاده از هاست لینوکس نیز می‌توانید فضای متمرکزتری را برای توسعه ایجاد کنید. توسعه‌دهندگان کسب‌وکار شما می‌توانند روی فضایی در هاست لینوکس ایجاد می‌کنید تغییرات را اعمال کنند و حای از آن به‌عنوان سرور تست استفاده کنند.

گیت هاب؛ میزبانی مخازن گیت

گیت‌هاب (GitHub) به‌عنوان یک سرویس اینترنتی عمل می‌کند که برای میزبانی مخازن گیت طراحی شده است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا مخازن گیت خود را به آسانی به اشتراک بگذارند و امور مربوط به همکاری تیمی را به‌طور موثر مدیریت کنند. در واقع، گیت‌هاب به‌عنوان یک مرکز جمع‌آوری، ثبت و نگهداری از کلیه فعالیت‌های مدیران پروژه و توسعه‌دهندگان عمل می‌کند، به‌طوری‌که فرآیندهای مربوط به پروژه به شفافیت کامل اجرا می‌شوند.

این سرویس امکان ذخیره‌سازی مخازن گیت را به صورت خصوصی برای استفاده درون تیمی یا به صورت عمومی برای دسترسی جهانی فراهم می‌کند. همچنین، دسترسی به فایل‌ها از طریق گیت‌هاب به راحتی میسر است. گیت‌هاب در هماهنگ‌سازی و سازمان‌دهی تیم‌ها و افراد درگیر در پروژه‌ها نقش اساسی دارد. ابزارهای متنوع موجود در گیت به تیم‌ها کمک می‌کنند تا به شکلی کارآمدتر و سریع‌تر به اهداف خود دست یابند.

گیت هاب؛ رویس اینترنتی میزبانی مخازن گیت

معرفی دستورات مهم گیت

چه شما یک توسعه‌دهنده نوپا باشید یا با تجربه، بهره‌گیری از سیستم کنترل منبع ضروری خواهد بود. استفاده از گیت (Git) برای مدیریت کد منبع یک انتخاب بسیار عالی محسوب می‌شود. برای کاربردی کردن Git، دانستن دستورات آن امری حیاتی است. جدول زیر شما را با دستورات کلیدی گیت آشنا می‌کند تا سطح مهارت خود را ارتقا دهید.

شماره

دستور Git

توضیحات

1

git init

برای ایجاد یک مخزن خالی جدید استفاده می‌شود. می‌توانید نام مخزن را نیز مشخص کنید: 

git init <your repository name>

2

git clone

برای کپی کردن یک مخزن موجود استفاده می‌شود:

 git clone <your project URL>

3

git add

برای اضافه کردن فایل‌های جدید یا ویرایش شده به مخزن:

git add your_file_name یا git add *

4

git commit

برای افزودن تغییرات به مخزن محلی: 

git commit -m “your useful commit message”

5

git status

برای بررسی وضعیت فایل‌ها: git status

6

git branch

برای مدیریت شاخه‌ها، لیست کردن، ساخت یا حذف شاخه‌ها:

 git branch, git branch <branch_name>, git branch -d <branch_name>

7

git checkout

برای جابجایی بین شاخه‌ها و ساخت شاخه جدید:

 git checkout <branch_name> یا git checkout -b  <your_new_branch_nam>

8

git remote

برای اتصال مخزن محلی به ریموت:

 git remote add <shortname> <url>

9

git push

برای ارسال تغییرات به  مخزن از راه دور:

 git push -u <short_name>  <your_branch_name>

10

git fetch

برای دانلود اطلاعات از مخزن دیگر: git fetch

11

git pull

برای دانلود و به‌روزرسانی مخزن محلی: git pull <remote_url>

مطلب مرتبط  چگونه از آمار بازدید سایت خود در سی پنل مطلع شویم؟

برای درک بهتر اطلاعات جدول بهتر است به مثال زیر توجه کنید. 

چگونه از گیت استفاده می‌شود؟ مثالی برای استفاده از گیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  

یک مثال رایج از استفاده گیت مربوط به ایجاد و به‌روزرسانی یک پروژه نرم‌افزاری است:

  1. ایجاد یک مخزن جدید (Repository): ابتدا یک مخزن جدید با استفاده از دستور git init ایجاد می‌کنید. این کار یک مخزن خالی در کامپیوتر شما می‌سازد.

git init my-project

  1. اضافه کردن فایل‌ها: فرض کنید یک فایل کد جدید ایجاد کرده‌اید. این فایل را با استفاده از دستور git add به مخزن اضافه می‌کنید.

git add my-file.py

  1. تعهد تغییرات (Committing Changes): پس از اضافه کردن فایل‌ها، تغییرات را با یک پیام توضیحی تعهد می‌کنید.

git commit -m “Initial commit, added my-file.py

  1. ارتباط با یک مخزن ریموت (Remote Repository): اگر قصد دارید کد خود را در مخزنی مانند GitHub نگه‌داری کنید، ابتدا باید یک ریموت اضافه کنید.

git remote add origin https://github.com/yourusername/my-project.git

  1. Push کردن تغییرات به مخزن ریموت: سپس تغییرات خود را به مخزن ریموت push می‌کنید.

git push -u origin master

این مثال نحوه ایجاد یک مخزن، اضافه کردن فایل‌ها، تعهد تغییرات، و همگام‌سازی با مخزن ریموت را نشان می‌دهد.

آشنایی با دستورات و سرویس‌های گیت؛ لازمه استفاده کاربردی از git

در پاسخ به پرسش «گیت چیست» باید بگوییم این پلتفرم نه تنها به‌عنوان یک ابزار کنترل ورژن متمایز مطرح است، بلکه به‌عنوان یک رکن اساسی در توسعه نرم‌افزار مدرن شناخته می‌شود. از امنیت گرفته تا انعطاف‌پذیری، گیت ابزاری است که نیازهای متنوع توسعه‌دهندگان را برآورده می‌سازد. با درک عمیق‌تر گیت و تسلط بر دستورات و ویژگی‌های آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند بهره‌وری خود را افزایش دهند و به پروژه‌های پیچیده‌تری دست یابند. 

اگر تجربه‌ای در استفاده از این پلتفرم کاربردی داشته‌اید در زیر همین مقاله برای ما کامنت کنید تا سایر کاربران نیز از تجربیات شما بهره‌مند شوند. همچنین می‌توانید با مطالعه سایر مقاله‌های سایت از جمله «دایرکت ادمین چیست» اطلاعات خود در رابطه با زیرساخت را تکمیل کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *