انتقال اطلاعات از طریق Mailbox Migration به سرویس میزبانی ایمیل
انتقال اطلاعات از طریق Mailbox Migration به سرویس میزبانی ایمیل
مارس 19, 2023
 تبلیغات گوگل چه مزایایی برای کسب‌وکارهای کوچک دارد؟
مارس 26, 2023
TLD چیست و انواع مختلف آن کدامند؟

TLD چیست و انواع مختلف آن کدامند؟

TLD چیست

هر سایتی برای شروع کار خود نیاز به دامنه دارد. دامنه به عنوان نشانی و مکان وب سایت در فضای وب شناخته می‌شود. هر دامنه شامل دو بخش اصلی است؛ بخش اول نام سایت و بخش دوم، نوع دامنه است. در این مقاله به بررسی نوع دامنه، به عنوان Top Level Domain یا به اختصار TLD خواهیم پرداخت به طوریکه در انتهای مقاله متوجه خواهید شد که TLD چیست.

TLD چیست؟

TLD به بخش دوم دامنه گفته می‌شود و شامل پسوندهای متفاوتی است که نوع سایت را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال، com. برای سایت‌های تجاری، edu. برای سایت‌های دانشگاهی و آموزشی، org. برای سایت‌های غیرانتفاعی و موسساتی است که با هدف ارائه خدمات به جامعه تشکیل شده‌اند. به عبارت دیگر، TLD قسمتی از دامنه است که بعد از نام دامنه و قبل از آخرین نقطه ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، در دامنه google.com ،TLD آن com است.

هر TLD معمولاً به یک سازمان یا شرکت اختصاص داده می‌شود که به عنوان ناظر بر آن عمل کند و قوانین مربوط به استفاده از آن را تعیین کند. به عنوان مثال، ICANN به عنوان سازمانی برای نظارت بر دامنه‌های بین‌‌المللی تشکیل شده است.

یکی از اهداف‌TLD ها کمک به طبقه‌بندی و مشخص کردن هدف نام دامنه وبسایت است. هر TLD اطلاعاتی در مورد دامنه پیش از آنکه وارد سایت شوید به شما می‌گوید. چند نمونه از TLDها را باهم بررسی می‌کنیم:

com.: برای مشاغل تجاری در نظر گرفته شده است.

gov.: برای نهادهای دولتی ایالات متحده است.

مطلب مرتبط  آموزش سئو گوگل مپ و افزایش رتبه در نقشه گوگل

uk.: برای دامنه‌های کشور بریتانیا است.

خود‌TLD ها نیز در گروه بزرگتری طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع مختلف TLD چیست؟

TLDها از دیدگاه دامنه‌های اینترنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند: محلی (ccTLDs) و جهانی (gTLDs). ccTLDs به کشورهای مختلف اختصاص داده شده‌اند و به عنوان ابزار شناسایی کشوری در دامنه‌های اینترنتی استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال، ir. برای ایران و uk. برای انگلیس استفاده می‌شوند. در مقابل، gTLDs از جمله com ،.org. و net. برای استفاده در سراسر جهان در دسترس هستند.

انتخاب TLD مناسب چه مزایایی دارد؟

با انتخاب TLD مناسب هنگام ثبت دامنه، می‌توانید به جستجوهای بیشتری در گوگل و دیگر موتورهای جستجو دست یابید. به‌عنوان مثال، استفاده از TLD محبوب com. به این معنی است که وبسایت شما معتبر است و در نتیجه جستجوهای بین‌المللی رتبه بهتری می‌گیرد. همچنین کاربران به وبسایت شما راحت‌تر اعتماد می‌کنند در نتیجه به صورت غیر مستقیم اثر مثبتی روی سئو سایت شما گذاشته می‌شود.

در حال حاضر، با توجه به رشد روز افزون اینترنت، TLDهای جدیدی همچون app ،.blog. و shop. نیز به بازار عرضه شده‌اند که هرکدام دارای کاربردهای خاص خود هستند. به عنوان مثال، app. برای استفاده در اپلیکیشن‌های تلفن همراه و shop. برای استفاده در وبسایت‌های فروشگاهی مناسب هستند.

در نهایت، می‌توان گفت که‌ TLDها یکی از مهمترین عوامل در ایجاد یک شناسه برای وبسایت هستند و می‌توانند در بهبود رتبه وبسایت شما در جستجوهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بهبود بخشند. در انتخاب TLD مناسب برای وبسایت خود، باید به مواردی مانند کاربرد، نوع فعالیت و موقعیت جغرافیایی وبسایت توجه کنید.

مطلب مرتبط  E.A.T چیست؟ - بررسی اهمیت آن در دنیای سئو

علاوه‌بر این، در برخی موارد ممکن است با توجه به موقعیت جغرافیایی وبسایت شما، استفاده از‌TLD های ملی مانند ir. (ایران)، us. (ایالات متحده) و uk. (انگلستان) نیز مناسب باشد. استفاده از‌ TLDهای ملی می‌تواند به بهبود رتبه وبسایت شما در جستجوهای محلی کمک کند و به مشتریان محلی حس اعتماد بیشتری القا کند.

نحوه انتخاب TLD مناسب

نحوه انتخاب TLD مناسب

در انتخاب TLD، باید به موارد زیر توجه کرد:

۱. مخاطب: باید به مخاطبان خود توجه کنید و از TLD مناسب برای آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما برای شرکتی ثبت شده است، بهتر است از com. استفاده کنید. اگر وب سایت شما برای سازمان غیرانتفاعی است، از org. استفاده کنید.

۲. ماندگار در ذهن: باید از TLD استفاده کنید که به‌آسانی ماندگار در ذهن باشد. برای مثال، com. به دلیل شناخته شدن بیشتر، بیشترین قابلیت یادآوری را دارد.

۳. موقعیت جغرافیایی: در برخی موارد، ممکن است بخواهید از‌ TLDهای ملی مانند ir ،.us. و … استفاده کنید تا برای مخاطبان محلی خود قابل دسترس باشید.

۴. موضوع: در برخی موارد، ممکن است بخواهید از TLD‌های مرتبط با موضوع وبسایت خود استفاده کنید، برای مثال اگر وب سایت شما درباره فضانوردی است، از space. می‌توانید استفاده کنید.

۵. تقسیم‌بندی: اگر برای بخش‌های مختلف وب سایت خود TLD‌های متفاوتی استفاده می‌کنید، از TLD‌های مشابه استفاده کنید تا مخاطبان بتوانند با توجه به پسوند نام دامنه، بخش‌های مختلف را تشخیص دهند. به عنوان مثال، برای بخش فروشگاهی از shop. استفاده کنید.

جمع‌بندی: معرفی TLD در دامنه

در این مقاله توضیح دادیم که TLD چیست. گفتیم TLD به بخش دوم دامنه گفته می‌شود و شامل پسوندهای متفاوتی است که نوع سایت را مشخص می‌کنند. TLDها از دیدگاه دامنه‌های اینترنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند: محلی (ccTLDs) و جهانی (gTLDs). با انتخاب TLD مناسب هنگام ثبت دامنه، می‌توانید به جستجوهای بیشتری در گوگل و دیگر موتورهای جستجو دست یابید.

مطلب مرتبط  نحوه بکاپ‌گیری از داده‌ها در سرورهای اختصاصی

برتینا، ثبت‌کننده دامنه با انواع پسوندها است که سیستم اطلاع‌رسانی مستمر جهت تمدید دامنه دارد و مالکیت ۱۰۰٪ دامنه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای بررسی آزاد بودن دامنه مورد نظر خود به وبسایت برتینا بروید و دامنه خود را در کوتاهترین زمان ممکن ثبت کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *