آموزش نحوه رفع فیلتر دامنه در برتینا
چگونه دامنه فیلتر شده را رفع فیلتر کنیم؟
ژوئن 15, 2023
خرید دامنه خارجی از طریق سایت‌های داخلی و خارجی
راهنمای خرید دامنه خارجی | چطور دامنه خارجی بخریم؟
ژوئن 19, 2023
خرید دامنه xyz با مزایای ویژه از برتینا

دامنه xyz چیست؟ چگونه دامنه xyz بخریم؟

دامنه xyz چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟

Xyz شاید در نگاه اول فقط سه حرف انتهایی الفبای انگلیسی باشد، اما در دنیای اینترنت یکی از مهم‌ترین دامنه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. دامنه xyz در ابتدای سال 2014 معرفی شد و در ظرف دو سال به چهارمین دامنه برتر از نظر تعداد ثبت بین انواع دامنه‌ها ارتقاء پیدا کرد. شاید دلیل استقبال از این دامنه جدید برای شما هم به یک سوال تبدیل شده باشد. به همین خاطر در این مطلب به‌طورمفصل به مزایای این دامنه پرداخته و ضمن اشاره به این نکته که چه وب‌سایت‌هایی می‌توانند از آن استفاده کنند، نحوه خرید دامنه xyz را توضیح می‌دهیم. با خواندن مطلب پیش رو هرآنچه که باید درباره دامنه xyz بدانید را خواهید آموخت.

دامنه xyz چیست؟

برخلاف اکثر دامنه‌ها، xyz مخفف هیچ عبارتی نیست و هیچ معنایی نمی‌دهد؛ اما به ذهن سپردن آن بسیار ساده است. xyz یک دامنه پرطرفدار با کاربری عمومی (gTLD) است که در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۴ برای عموم در دسترس قرار گرفت. Xyz.com و سنترال‌نیک (CentralNIC) ثبت‌کنندگان این دامنه هستند و بر فرایندهای مرتبط با این پسوند نظارت دارند.

علت محبوبیت دامنه xyz در سال‌های اخیر

.xyz به‌معنای حقیقی کلمه ره صد ساله را یک شبه طی کرد! ماجرا از این قرار بود که کمپانی گوگل برای مجموعه آلفابت خود به‌دنبال ثبت دامین بود و در ابتدا دست روی وب‌سایت Alphabet.Com گذاشت. مذاکرات گوگل با صاحب امتیاز این وب‌سایت (شرکت بی ام و) به جایی نرسید و در نتیجه گوگل برای خرید دامنه abc.xyz دست به کار شد. سرانجام در نوامبر 2015 این کمپانی بزرگ جهانی موفق به خرید این دامنه شد و همین امر رشد باورنکردنی آمار ثبت و خرید دامنه‌ xyz را به همراه داشت.

برای آن‌که میزان رشد این دامنه را متوجه شوید، باید اشاره کنیم حالا .xyz بعد از پسوندهای .com و .org و .net به چهارمین دامنه محبوب در جهان تبدیل شده است و هر روز سایت‌های بیشتری هم از این دامنه استفاده می‌کنند. 

مطلب مرتبط  سایت whois چیست؟ و چه نوع اطلاعاتی در آن ذخیره شده است؟

علت افزایش خرید دامنه xyz در سال‌های اخیر

مزایای خرید دامنه xyz برای کسب‌وکارها

استقبال گسترده از دامنه .xyz در سال‌های اخیر بی‌علت نیست. اجازه بدهید در ادامه کمی در رابطه با دلایل افزایش خرید دامنه xyz توسط کسب‌وکارهای مختلف در جهان صحبت کنیم:

امکان ثبت یک اسم مناسب برای وب‌سایت با دامنه xyz

اگر تا به‌حال برای خرید هاست و دامنه اقدام کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که اسم‌های مناسب در اکثر پسوندها قبلا به ثبت رسیده‌اند و پیدا کردن یک نام مناسب برای وب‌سایت اصلا کار آسانی نیست. ازآنجایی‌که پسوند xyz جدیدتر از سایر پسوندها است، اسم مدنظرتان را راحت‌تر می‌توانید در آن ثبت کنید. مخصوصا اسامی معنادار فارسی با این پسوند به‌ندرت انتخاب شده‌اند و همین مسئله فرصت مناسبی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که به‌دنبال دامنه‌هایی با نام‌های خاصی هستند.

محدود نبودن موضوعات دامنه xyz به یک زمینه خاص

انواع دامنه یعنی اکثر gTLDها و TLDها در زمان ایجاد، هدف خاصی را دنبال می‌کردند و روی صنعت به‌خصوصی تمرکز داشتند. این موضوع حتی برای دامنه‌هایی با کاربری عمومی نیز صدق می‌کرد؛ به‌عنوان مثال:

  • .com بیشتر برای شرکت‌های تجاری در نظر گرفته شده بود؛
  • .net برای شبکه‌های آنلاین ایجاد شده بود؛
  • .org بستری را برای سازمان‌ها و NGOها و موارد مشابه درست کرده بود؛
  • .edu مخصوص وب‌سایت‌های آموزشی و دانشگاهی بود.

بااین‌حال، استفاده از دامین xyz محدود به صنعت خاصی نبوده و وب‌سایت‌هایی که این پسوند را انتخاب کرده‌اند، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دارند. کسب‌وکارهایی با محوریت موضوعات ورزشی، عکاسی و طراحی، تکنولوژی و هر موضوع دیگری می‌توانند این دامنه را برای خود انتخاب کنند. از طرفی تفاوتی ندارد که شما از هاست لینوکس استفاده می‌کنید یا سایر انواع هاست؛ درهرصورت امکان ثبت دامین xyz برای شما وجود خواهد داشت.

محدود نبودن دامین xyz به یک منطقه جغرافیایی خاص

بسیاری از دامنه‌ها محدود به مناطق جغرافیایی خاص هستند. اصطلاحا گفته می‌شود که بعضی از پسوندها قفل جغرافیایی دارند یا geo-locked هستند؛ به‌عنوان مثال، دامنه ir مخصوص سایت‌های ایرانی یا دامنه uk مخصوص سایت‌های بریتانیایی است؛ اما این مسئله در مورد دامنه xyz وجود ندارد. افرادی با تخصص‌های گوناگون از هر نقطه‌ای در دنیا می‌توانند وب‌سایت خود را با پسوند xyz راه‌اندازی کنند.

مطلب مرتبط  امکان ثبت دامنه با پسوند dev. برای کاربران عادی

اگر نگران امنیت سایت خود هستید، توصیه می‌کنیم بعد از راه‌اندازی سایت نسبت به خرید ssl اقدام کنید. با استفاده از این گواهینامه معتبر، نه‌تنها ارتباط امن‌تری بین کاربر و سرور ایجاد می‌کنید، بلکه اعتبار سایتتان را نیز نزد گوگل افزایش خواهید داد.

مزایای خرید دامنه xyz چیست؟

بررسی قوانین ثبت دامنه xyz

قوانین دامین xyz تقریبا مشابه سایر دامنه‌های gTLD است. برای ثبت دامنه xyz می‌‌توانید از 1 تا 63 کاراکتر برای نام دامنه خود استفاده کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم شده است که حروف a-z، اعداد بین 0-9 و خط تیره را برای جدا کردن لغات در نام دامنه وب‌سایتتان به کار ببرید.

در نام دامنه xyz نمی‌توانید از کاراکترهای خاص مانند % و & استفاده کنید که این موضوع در رابطه با سایر انواع دامنه نیز صدق می کند. از طرفی تابعیت غیرایرانی نیز برای کسب مالکیت این دامنه ضروری است. این مسئله البته به‌کمک واسطه‌ها قابل‌حل است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. مدت زمان ثبت دامنه برای xyz نیز بین 1 تا 10 سال است و مدت تمدید دوباره دامنه آن هم یک بازه 1 تا 10 ساله خواهد بود.

نحوه خرید دامنه xyz چگونه است؟

دامنه xyz به‌شدت در حال گسترش است و به همین خاطر توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید دامنه xyz را دارید، هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنید؛ زیرا اقدام به‌موقع برای خرید دامنه xyz فرصت انتخاب بهترین اسامی را برای شما فراهم خواهد کرد. فرایند خرید این پسوند تفاوتی با سایر دامنه‌ها ندارد. برای این کار کافی است از طریق یکی از سایت‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات ثبت دامنه مانند برتینا اقدام کنید. ابتدا نام مدنظر خود را جستجو کنید و در صورت باز بودن دامنه، با پرداخت مبلغ مشخص‌شده، مالکیت دامنه را به دست آورید. برای افزایش امنیت سایت توصیه می‌کنیم مقاله «چگونه https را فعال کنیم» مطالعه کنید تا فرایند نگهداری از داده‌ها به امن‌ترین شکل ممکن انجام شود.

مطلب مرتبط  ساب دامین، ادان دامین، پارک دامین؛ هرکدام چه ویژگی دارند؟

برتینا؛ معتبرترین سایت فروش دامنه xyz

خرید دامنه xyz از مراکز معتبر؛ مهم‌ترین نکته برای بهبود امنیت سایت

هنگام خرید دامنه xyz مانند سایر دامین‌ها باید به سراغ ارائه‌دهندگان معتبر هاست و دامنه بروید. با خرید دامنه از برتینا از مزایای بی‌نظیری مانند قفل دامنه رایگان، مالکیت ۱۰۰ درصد دامنه و تنظیم NameServer اختصاصی بهره‌مند خواهید شد. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به راه‌اندازی سایت، حتما اطلاعات کاملی درباره سرور، هاست و دامنه به دست آورید. برای شروع می‌توانید مقاله «سرور چیست» را مطالعه کنید و درصورت مواجهه با هرگونه سوال فنی، از کارشناسان برتینا کمک بگیرید.

تجربه خرید سریع و بی‌دردسر دامنه xyz با برتینا

دامنه xyz یکی از جدیدترین پسوندها محسوب می‌شود و خرید آن از طریق سایت‌های محدودی امکان‌پذیر است. ازهمین‌رو پیشنهاد می‌کنیم خرید دامنه xyz را حتما با کمک یک واسطه مطمئن انجام دهید. مجموعه برتینا با سال‌ها تجربه موفق در زمینه فروش و انتقال انواع هاست و دامین آماده است تا فرایند خرید .xyz را برایتان تسهیل کند. اگر می‌خواهید به سراغ این پسوند بروید و با هزینه‌ای رقابتی دامنه وب‌سایت خودتان را ایجاد کنید، حتما روی مجموعه برتینا حساب باز کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *