تفاوت لینک فالو و نوفالو
تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟
آگوست 26, 2019
JSON LD structured data
توضیح جان مولر درباره ی محل قراردهی JSON-LD structured data
سپتامبر 16, 2019
افت رتبه سایت در گوگل

دلایل افت رتبه سایت در گوگل | کاهش رتبه سایت در گوگل

افت رتبه سایت در گوگلافت رتبه سایت در گوگل ممکن است برای هر کسب و کاری رخ دهد. هیچ کسب و کاری نمی تواند به صورت دائمی و تضمینی رتبه ثابتی در گوگل داشته باشد و دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که در این مقاله به مهمترین و مرسوم ترین این دلایل پرداخته ایم.

افت رتبه سایت در گوگل ، موضوع بسیار نگران کننده ای نیست و در صورتیکه به صورت هوشمندانه دلیل یا دلایل آن را متوجه شوید ، مشکل قابل جبرانی است. مبحث سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل دارای قواعد ثابتی نیست و به صورت مداوم دچار تغییر می شود. اگرچه اصول کلی آن ثابت است اما گوگل به طور مداوم اقدام به هوشمندسازی و بروزرسانی الگوریتم های خود می کند که این اقدام می تواند بر روی رتبه سایت ها تاثیرگذار باشد. شاید به عنوان یک مدیر سایت و یا کارشناس سئو نسبت به بروزرسانی الگوریتم های گوگل حس خوبی نداشته باشید و این اقدام گوگل مشکلاتی را برای سایت و کسب و کار شما ایجاد کرده باشد. تنها دلیل گوگل برای بروزرسانی الگوریتم های خود ، ارائه نتایج دقیق تر و مناسب تر برای جستجوی کاربران است و به هیچ عنوان این اقدام گوگل ، رفتار قهرآمیزی نیست.

دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل :

  • افت رتبه سایت در گوگل ممکن است به صورت طبیعی رخ داده باشد و به زودی به حالت قبلی باز می گردد :

پس از افت رتبه سایت در گوگل ، اولین اقدام شما باید تجزیه و تحلیل سایت از طریق ابزارهای مختلف و یافتن دلیل کاهش رتبه سایت باشد. ممکن است پس از تحلیل سایت ، هیچ مشکل یا دلیلی را برای این اتفاق پیدا نکنید. در برخی از موارد ، افت رتبه سایت در گوگل به صورت طبیعی و عادی رخ داده است که این موضوع می توانند دلایلی مانند کاهش جستجوهای کاربران در زمان های خاص مانند تعطیلات آخر هفته و … باشد. این پروسه یکی از موارد مرسوم برای سایت ها در گوگل است و هر سایتی ممکن است با آن رو به رو شود. گاهی اوقات نیز گوگل رتبه سایت را در حد یک الی دو رتبه کاهش می دهد تا میزان ارتباط کاربران با سایت را مورد بررسی قرار دهد. به عبارت دیگر و به عنوان مثال گوگل سایتی را از رتبه یک به رتبه 3 منتقل می کند تا این موضوع را بررسی کند که کاربران نسبت به سایت چه عکس العملی خواهند داشت و آیا کاهش رتبه سایت در گوگل بر روی اعتماد و رضایت کاربران نسبت به سایت تاثیر چشم گیری دارد یا خیر.


  • افت رتبه سایت در گوگل به علت فعالیت های رقبا :

هیچ سایتی نمی تواند رتبه خاصی از گوگل را به طور دائمی برای خود رزرو کند. همانگونه که شما به دنبال بهینه سازی و حفظ یا بهبود رتبه سایت خود در میان نتایج گوگل هستید، رقبای شما هم اقداماتی را انجام خواهند داد. کاهش رتبه سایت در گوگل می تواند به علت بهبود وضعیت سایت رقبا از نظر فاکتورهای مختلف باشد.

مطلب مرتبط  بررسی تأثیر چت آنلاین بر روی سئو و رنک سایت

در صورتیکه افت رتبه به دلیل کیفیت بهتر سایت رقبا و اقداماتی که آنها بر روی سایت خود نسبت به شما انجام داده اند باشد، چه کاری باید انجام دهید؟

یکی از مهمترین فاکتورها ، بک لینک ها هستند که دائماً باید بک لینک های رقبا را بررسی کنید. مقاله نحوه یافتن بک لینک های رقبا می تواند برای شما مفید واقع شود.

علاوه بر فاکتور بک لینک، محتوای بهتر سایت های رقبا نیز می تواند سبب افت رتبه سایت شما شود. در این حالت باید محتوای این سایت ها را بررسی کرده و با سایت خود مقایسه کنید. در صورتیکه ضعفی در این زمینه در سایت خود مشاهده کردید، پیشنهاد میکنیم حتماً به دنبال رفع آن باشید و محتوای صفحات خود را تا حد ممکن برای کاربران جذاب کنید.

علاوه بر این 2 مورد، رعایت اصل محتوای همیشه سبز و جدید هم برای ربات های گوگل بسیار خوشایند است. بنابراین بهتر است که محتوای قدیمی خود را که نیاز به تغییر، ویرایش و به روزرسانی دارند را مورد بررسی قرار دهید.

در ویدئوی زیر چند نکته در مورد افت رتبه سایت در گوگل به دلیل فعالیت بهتر رقبا معرفی شده است که رعایت آن ها می تواند به بهبود رتبه سایت شما در گوگل کمک کند.

 

  • وجود خطاهای متعدد بر روی سایت :

وجود خطا بر روی سایت می تواند سبب ایجاد نارضایتی برای کاربران سایت و خروج سریع کاربر شود. اگر چه این مورد برای ربات های موتورهای جستجو نیز دارای اهمیت بسیاری است. مرسوم ترین این خطاها شامل :

  • حذف و وجود نداشتن یک صفحه (خطای 404)
  • لینک های شکسته
  • تصاویر شکسته و دارای ایراد در بارگذاری
  • مشکلات سرور و هاست سایت

این موارد جزء معمولترین خطاهای سایت ها هستند و هزاران خطای دیگر نیز وجود دارد که می تواند به علت یک سهل انگاری و یا اشتباه ، برای هر سایتی ایجاد شود. یافتن دلیل خطای بوجود آمده و رفع آن در اسرع وقت ، کاری است که باید انجام دهید.


  • سرعت بارگذاری سایت :

مورد دیگری که می تواند بر روی ایجاد نارضایتی کاربر اثرگذار باشد ، سرعت بارگذاری نامناسب سایت باشد. سایتی که مدت زمان بارگذاری آن بیش از حد معمول باشد و کاربر برای مشاهده سایت مدت زمان زیادی را منتظر باشد ، بازخورد مناسبی از ورودی های خود دریافت نخواهد کرد و بسیاری از افراد این گونه سایت ها را قبل از بارگذاری کامل ، ترک خواهند کرد.

شاید به این سوال رسیده باشید که نارضایتی کاربر چرا باید سبب افت رتبه سایت در گوگل شود؟ در جواب این سوال باید گفت که تمامی قواعد و سخت گیری های گوگل برای رنک دهی به سایت ها بر اساس افزایش رضایت کاربر است. به عبارت دیگر ، گوگل بر این عقیده است که سایت ها تنها باید به دنبال افزایش دادن میزان رضایت کاربران خود از سایت باشند و سایتی که انتظارات کاربر را به صورت کامل و درست برآورده کند ، از دید ربات های گوگل دارای اعتبار بالایی است. در مقابل ، سایتی که میزان رضایت کاربر از آن کاهش یابد ، عواقبی مانند افت رتبه سایت در گوگل بدنبال خواهد داشت.

مطلب مرتبط  مدیریت ایمیل در هاست لینوکسی با Cpanel

مورد دیگری که در رابطه با سرعت بارگذاری سایت در نظر داشته باشید ، پشتیبانی از استاندارد AMP است. این پروژه در سال 2016 توسط گوگل آغاز شد و با استفاده از آن سرعت لودشدن سایت در گوشی های هوشمند بهبود خواهد یافت. در صورتیکه سایت شما از این فریم ورک پشتیبانی نکند ، می تواند سبب افت رتبه سایت در گوگل شود.


  • افت رتبه سایت در گوگل به علت آپدیت جدید گوگل :

در این حالت ، رتبه سایت در گوگل بدون اینکه اخیراً فعالیتی بر روی سایت انجام داده باشید رخ خواهد داد. همانگونه که مطرح شد ، گوگل دائماً در حال بروزرسانی استانداردهای خود برای سئو و رنک دهی به سایت ها می باشد و به علت آپدیتی که بر روی الگوریتم ها و استانداردهای خود داشته ، رتبه سایت دچار کاهش شده است.

در صورتیکه با کاهش ناگهانی و شدش در ترافیک ورودی و رتبه سایت مواجه شده اید ، به سایت هایی مانند Search Engine Land که در رابطه با اخبار سئو فعالیت دارند مراجعه کرده و آخرین بروزرسانی های گوگل را مورد بررسی قرار دهید.


  • پنالتی شدن سایت توسط گوگل :

پنالتی شدن سایت توسط گوگل می تواند خبر بدی برای ادمین سایت باشد. این موضوع بدین معنی است که سایت به علت انجام فعالیت هایی که مخالف قوانین و دستورالعمل های گوگل بوده ، دچار جریمه توسط گوگل شده است و به احتمال بسیار بالا دچار افت رتبه در گوگل خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پنالتی گوگل را مطالعه کنید.


  • افت رتبه در گوگل به علت هک شدن سایت :

امنیت سایت و اطمینان از حفظ اطلاعات کاربران ، یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای ارزش دهی به سایت ها است. هنگامیکه امنیت سایت شما دچار اختلال شود ، این مورد بیش از هر چیزی بر روی رتبه سایت در گوگل تاثیر خواهد داشت.

گوگل به کاربران خود ، سایت هایی که هک شده اند را در میان نتایج جستجو با برچسب “This site may be hacked” معرفی می کند. پس از رفع مشکل سایت ، می بایست درخواست بازبینی سایت را به گوگل ارسال کنید. گاهاً نیز این اتفاق افتاده است که گوگل ، هک شدن سایت را به اشتباه تشخیص داده است. در این حالت نیز باید درخواست بازبینی به همراه توضیحات کامل را به گوگل ارسال کنید.

مطلب مرتبط  هاست وردپرس چیست؟ و چه تفاوتی با دیگر سرویس‌های میزبانی وب دارد؟

  • افت رتبه سایت در گوگل به علت تغیرات بک لینک ها :

یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها، بک لینک های ایجاد شده برای هر سایت است. تغییرات ناگهانی در بک لینک های سایت سبب کاهش رتبه سایت در گوگل خواهد شد. خصوصاً در زمانیکه اقدام به خرید یا اجاره بک لینک کرده باشید ، برای کاهش رتبه سایت در گوگل بسیار مستعد هستید. علاوه بر تغییرات بک لینک ، کیفیت بک لینک های دریافتی و طبیعی بودن بک لینک های ایجاد شده ، فاکتور دیگری است که باید در نظر بگیرید.


  • تغییرات در لینک های داخلی سایت :

لینک های داخلی سایت ، همانند بک لینک ها از دید گوگل دارای ارزش و اعتبار هستند و این موارد نیز توسط ربات های گوگل مورد بررسی قرار می گیرند. ایجاد تغییرات ناگهانی و شدید بر روی لینک های داخلی سایت می تواند دلیلی بر افت رتبه سایت در گوگل باشد.


  • تجربه کاربری ضعیف و نرخ پرش بالا :

گوگل به طور جدی به تجربیات و عکس العمل کاربران در سایت ها اهمیت می دهد. در صورتیکه کاربران پس از ورود به سایت ، مدت زمان کمی را در سایت سپری کنند و یا پس از ورود به سایت برای اولین بار ، بازدید مجددی از سایت نداشته باشند ، سایت از دید گوگل دارای اعتبار مناسبی نخواهد بود و همین موضوع سبب افت رتبه سایت در گوگل خواهد شد. عوامل متعددی مانند سرعت بارگذاری سایت ، گرافیک و ظاهر سایت ، ناوبری کاربر در سایت ، ایجاد اعتماد در کاربر ، ارائه محتوای مناسب و… می تواند سبب بهبود تجربه کاربر و افزایش اعتبار سایت از دید گوگل شود.

افت رتبه سایت در گوگل می تواند برای هر سایتی رخ دهد. مهمترین اقدام برای رفع مشکل ، تشخیص دلیل آن است. قبل از هر اقدامی می بایست علت این اتفاق را بیابید. در صورتیکه تشخیص شما در یافتن علت کاهش رتبه سایت اشتباه باشد و فعالیت اشتباهی بر روی سایت خود داشته باشید ، احتمال اینکه رتبه سایت مجدداً دچار افت شود بسیار بالاست.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 2.8 / 5. تعداد نظرات : 4

اولین نظر را شما ثبت کنید!

2 دیدگاه

  1. مرکز گفتاردرمانی گفت:

    سلام دوست عزیز
    خیلی مفید و عالی بود.
    خسته نباشید

  2. کانکس گفت:

    خیلی خوب بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *