aaPanel چیست؟ (جایگزینی برای سی پنل)
aaPanel چیست؟ (جایگزینی برای سی پنل)
جولای 30, 2022
هاست ماهانه مناسب شماست!
هاست ماهانه مناسب شماست!
آگوست 2, 2022
۶ اشتباه رایجی که هنگام راه‌اندازی وبسایت باید از آن‌ها دوری کنید!

۶ اشتباه رایجی که هنگام راه‌اندازی وبسایت باید از آن‌ها دوری کنید!

اشتباهات رایج توسعه‌دهندگان هنگام راه‌اندازی وبسایت

اگر به تازگی زبان‌های برنامه‌نویسی را یادگرفته‌اید و می‌خواهید بدون تجربه قبلی سایتی راه‌اندازی کنید، دست نگه‌دارید! بدون داشتن تجربه ممکن است دچار خطاهایی شوید. در این مقاله، ۶ اشتباه رایجی که دولوپرها هنگام راه‌اندازی وبسایت مرتکب می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از تجربه دیگران، کمترین مشکل و خطا را داشته باشید.

هر روزه هزاران سایت طراحی و به فضای وبسایت اضافه می‌شوند؛ اما تنها تعدادی از آن‌ها به موفقیت می‌رسند. برای اینکه وبساییتان موفق شود باید مواردی را در طراحی خود رعایت کنید. در واقع راه‌اندازی وبسایت بدون هیچ‌گونه تجربه‌ای، می‌تواند برخی از عوامل کلیدی، از جمله تجربه کاربری، عملکرد و … سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما چگونه می‌توان این عوامل کلیدی را نجات داد؟ ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای اینکه بتوانید بدون تجربه قبلی وبسایتی راه‌اندازی کنید، استفاده از تجربه دیگران است.

۱. کدنویسی بدون برنامه

کدنویسی بدون برنامه، اشتباه رایج دولوپرها است. قبل از شروع به کدنویسی برای وب سایت خود، به یک طرح نیاز دارید. حتما می‌پرسید که چرا؟ با مشخص کردن طرح، شما متوجه می‌شوید که دقیقا از وبسایت خود چه می‌خواهید و مسیر پیش روی شما چیست. در غیر این صورت، مدام سردرگم خواهید بود و در حین انجام پروژه، متوجه نخواهید شد که چقدر از هدف خود فاصله دارید.

علاه‌بر این، جستجو در وبسایت‌های مختلف می‌تواند جهت طراحی ویژگی‌ها و قابلیت‌های وبسایت شما الهام‌بخش باشد. همچنین می‌توانید توسعه‌دهندگانی با مسیرهای شغلی مشابه در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید و پروژه‌های آن‌ها را برای ایده‌های بیشتر بررسی کنید.

۲. باز گذاشتن راه‌های نفوذ هنگام راه‌اندازی وبسایت

هنگام راه‌اندازی وبسایت خود باید از همان ابتدا به فکر امنیت آن نیز باشید. از آنجایی که هر روز به تعداد هکرها افزوده می‌شود، در نتیجه، حفظ حریم خصوصی و امنیت موضوع بسیار مهمی برای توسعه‌دهنده یا دولوپر است.

مطلب مرتبط  تفاوت SSL و TLS چیست؟ از کدام باید استفاده کرد؟

در همین راستا، استفاده از پروتکل HTTPS (پروتکل انتقال امن) توصیه می‌شود. گواهی SSL، ارتباط بین سرور و مرورگرها را از طریق رمزگذاری، امن و به جلوگیری از حملات سایبری کمک می‌کند. شما می‌توانید انواع گواهی SSL را با توجه به نیاز وبسایتتان، از شرکت‌های معتبر خریداری کنید.

در مرحله بعد، شما باید مطمئن شوید که تمام کدها، افزونه‌ها و … بروز هستند. اشتباه رایج دولوپرها این است که گاهی اوقات فراموش می‌کنند تمامی راه‌های نفوذ را ببندند، از این رو، هکرها وارد وبسایت می‌شوند و از اطلاعات شما سو استفاده می‌کنند.

هنگامی که این آسیب‌پذیری‌ها کشف می‌شوند، به سرعت و با ‌بروزرسانی‌ها برطرف می‌شوند. به همین دلیل است که دقت به امنیت کدهای نوشته‌شده در همان ابتدا، به جلوگیری از خطرات امنیتی احتمالی قبل از وقوع کمک می‌کند.

لازم به ذکر است، از آنجایی که شما برای راه‌اندازی وبسایت به سرویس میزبانی وب نیاز دارید، می‌توانید خرید هاست خود را در شرکت‌هایی که بر روی سرویس‌ هاستینگ، اقدامات امنیتی نیز ارائه می‌دهند.  

دولوپرها گاهی اوقات فراموش می‌کنند که تمامی راه‌های نفوذ را ببندند، از این رو، هکرها وارد وبسایت می‌شوند و از اطلاعات شما سو استفاده می‌کنند.

۳. ریسپانسیو نبودن سایت

برای اینکه مخاطبان خود را در هیچ دیوایسی از دست ندهید، باید وبسایتتان ریسپانسیو باشد. ریسپانسیو بودن به این معنی است که صفحات وبسایت شما در انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های صفحه نمایش به خوبی دیده شوند.

به عبارت دیگر، ظاهر وب‌سایتتان در تمام دستگاه‌هایی که کاربر به وسیله آن سایت شما را می‌بیند (مثل موبایل، تبلت، لپتاپ و..)، مناسب و بهینه باشد.

۴. نادیده گرفتن اطلاعات کاربر

اگر از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده استفاده نمی‌کنید، برای داشتن وبسایت حرفه‌ای باید استفاده از این ابزار را شروع کنید. داده‌های گزارشات و کاربران، همانند گنجی ارزشمند هستند که می‌توانند به شما در یافتن مشکلات و بهبود سایتتان کمک کنند.

شما می‌توانید با توجه به دانش و مهارت‌های خود، از ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارها، استفاده کنید. به طور مثال، ممکن است که شما با بررسی گزارشات و آمارها، متوجه شوید که افراد در صفحه‌ای از وبسایتتان دچار سردرگمی می‌شوند. پس با توجه به این گزارش می‌توانید طراحی صفحه خود را تغییر دهید و در واقع آن را بهینه کنید.

مطلب مرتبط  نکاتی که باید قبل از ثبت دامنه در سایت‌های خارجی بدانید!

۵. اشتباه رایج دولوپرها، فراموش کردن عملکرد وبسایت در تلفن همراه

مطالعات نشان می‌دهد که 54 درصد از کل ترافیک وب از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آید، بنابراین اگر وب‌سایت شما روی تلفن همراه و تبلت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو نباشد، تعداد زیادی از کاربران را به دلیل تجربه کاربری بد از دست خواهید داد.

حتما توجه داشته باشید که اندازه فونت‌ها، محل قرارگیری دکمه‌ها و … برای ورود به وبسایتتان به وسیله تلفن همراه و تبلت کاملا درست و بهینه باشد. به این معنی که، اندازه فونت‌ها آنقدر ریز نباشد که خوانده نشود و آنقدر هم درشت نباشد که تعداد کلمات کمی در گوشی موبایل دیده شود.

علاوه‌بر این، عملکرد موبایل تاثیر زیادی بر سئو وبسایت می‌گذارد، بنابراین، همانطور که در مورد ۳ نیز اشاره کردیم، طراحی ریسپانسیو به وب سایت شما کمک می‌کند تا رتبه بهتری در موتورهای جستجو بگیرید و در نتیجه ترافیک بیشتری ایجاد کنید.

فراموش کردن عملکرد وبسایت در تلفن همراه

۶. تاخیر در زمان بارگذاری

وب سایتی که بارگذاری یا لود صفحات آن طول بکشد، نه تنها آزاردهنده است، بلکه کاربر را دفع می‌کند. در واقع، گوگل، با توجه به گزارشات اعلام کرده که ۹۰ درصد از کاربران، در صورتی که لود صفحه وبسایت بیش از ۵ ثانیه باشد، آن صفحه را ترک می‌کنند.

چگونه می‌توان سرعت لود صفحه وبسایت را افزایش داد؟

ابتدا سرعت بارگذاری وبسایتتان را با استفاده از ابزارهایی مانند Sitechecker یا GTmetrix بررسی کنید. اگر زمان بارگذاری خیلی زیاد است، چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای کاهش آن انجام دهید. به عنوان مثال، استفاده از حافظه پنهان، بهینه‌سازی اندازه تصاویر، کوتاه کردن کد خود برای حذف هر بیت غیر ضروری و … .

مطلب مرتبط  تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

همچنین استفاده از‌ CDNها (شبکه‌های توزیع محتوا) توصیه می‌شود. CDNها با توزیع محتوا در چند سرور به کاربری که در جستجوی وبسایت شما است کمک می‌کنند تا بتواند با نزدیک‌ترین سرور ارتباط بگیرد و محتوای وب‌سایت شما را دریافت کند. این مساله باعث می‌شود تا سرعت دسترسی کاربر به محتوا چندین برابر شود. همچنین CDNها به دفاع از وب سایت شما در برابر حملات DDoS کمک می‌کنند.

بالا بودن سرعت لود صفحات وبسایت و یا افزایش آن‌ها نیز باعث می‌شود تا وبسایت را بیشتر شناسایی کنند، زیرا موتورهای جستجو وبسایت‌هایی که تجربه کاربری خوبی ارائه می‌دهند و نرخ پرش پایینی دارند را در اولویت قرار می‌دهند.

جمع‌بندی: دوری از اشتباهات رایج هنگام راه‌اندازی وبسایت

اگر به تازگی وارد حوزه طراحی وبسایت شده‌اید و در واقع تجربه کمی در طراحی سایت دارید، برای اینکه سایت موفقی راه‌اندازی کنید، می‌توانید از تجربیات دیگر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان استفاده کنید. در این مقاله، ۶ مورد از اشتباهات رایجی که دولوپرها هنگام راه‌اندازی وبسایت مرتکب می‌شوند را معرفی کردیم تا شما بتوانید بهترین وبسایت را راه‌اندازی کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *