پاسخ به سوال «تبلیغات همسان چیست؟» در مجله برتینا
تبلیغات همسان چیست؟ + نمونه تبلیغات نیتیو
آگوست 14, 2023
پاسخ به سوال «گوگل ادموب چیست؟» در مجله برتینا
گوگل ادموب چیست؟ نحوه کسب درآمد از admob
آگوست 17, 2023
بررسی مفهوم تبلیغات cpc و کاربردهای آن در مجله برتینا

تبلیغات CPC یا cost per click چیست؟

بررسی مفهوم تبلیغات cpc و کاربردهای آن در مجله برتینا

تبلیغات CPC یکی از بهترین معیارها برای سنجش هزینه تبلیغات است. Cost Per Click میزان موفقیت مالی شما و مقدار سرمایه‌ای که صرف تبلیغات کلیکی کرده‌اید را با پیروی از یک فرمول مشخص می‌کند. بازاریابان از روش cost per click‌ برای اخذ تصمیم در مورد نحوه تقسیم سرمایه برای کمپین‌ها استفاده می‌کنند. کارشناسان بازاریابی با تعیین عدد CPC سعی می‌کنند ROI‌ هزینه‌ها را به بالاترین حد برسانند. با استفاده از CPC‌ می‌توانید برای افزایش بازخورد و کاهش هزینه‌های تبلیغاتی استفاده کنید. در ادامه به بررسی مفهوم «CPC چیست» و اهمیت آن در دنیای دیجیتال می‌پردازیم.

تعریف تبلیغات CPC؛ نحوه محاسبه هزینه به ازای هر کلیک

کلمه CPC مخفف عبارت cost per click است که برای محاسبه هزینه در قبال هر کلیک روی تبلیغات اشاره دارد. تعرفه cpc براساس عواملی چون تعداد رقبا و حجم ترافیک مشخص می‌شود. هرچه حجم ترافیک سایت نشردهنده تبلیغ بیشتر باشد، هزینه تبلیغات cpc آن بالاتر خواهد بود. روش cpc‌ فاکتوری برای اندازه‌گیری موفقیت تبلیغ در گوگل شناخته می‌شود.

کسب‌و‌کارها از طریق به دست آوردن عدد CPC متوجه خواهند شد که برای جذب هر مخاطب از طریق تبلیغ چه مبلغی را هزینه کرده‌اند و هر کاربر چقدر برای آن‌ها سودآوری داشته است. سنجش این معیار راهی برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از روش تبلیغات کلیکی شناخته می‌شود.

کاربرد cost per click؛ اندازه‌گیری معیارهای سرمایه‌گذاری برای انجام پروژه

در ادامه مبحث «cpc چیست» باید به کاربردهای این روش اشاره کنیم. مهم‌ترین کاربرد CPC در تعیین مقدار هزینه صرف‌شده برای تبلیغات و تاثیر آن در جذب مشتری است. با محاسبه CPC می‌توانید کم یا زیاد بودن هزینه تبلیغات کلیکی را بسنجید. زمانی که قصد برنامه‌ریزی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی جدید را دارید، باید به معیارهای تعیین هزینه و ارزش سرمایه‌گذاری برای آن توجه داشته باشید. براساس روش cpc متوجه می‌شوید هزینه‌ای که برای کمپین‌ها محاسبه کرده‌اید، با درآمد حاصل از آن همخوانی دارد یا خیر.

در صورت کم بودن بودجه می‌توانید از روش‌های تبلیغاتی دیگری همچون نصب بیلبورد در سطح شهر کمک بگیرید. شما از طریق اکانت اختصاصی گوگل در هر لحظه می‌توانید روند تبلیغات خود را موردبررسی قرار دهید و از عملکرد تبلیغات گزارش تهیه کنید.

استفاده از روش cpc برای تعیین موفقیت مالی کمپین‌های تبلیغاتی

ویژگی‌های تبلیغات cpc؛ به حداقل رساندن هزینه‌ها از طریق سنجش عملکرد

تبلیغات cpc‌ در دنیای بازاریابی اهمیت بالایی دارد؛ زیرا میزان موفقیت مالی تبلیغ‌کنندگان را مشخص می‌کند. شما از طریق محاسبه cost per click متوجه خواهید شد که آیا مخاطبان از طریق تبلیغات درون‌برنامه‌ای سایت و اپلیکیشن‌ها جذب سایت شما می‌شوند یا خیر. به عبارت دیگر اگر با پرداخت هزینه تبلیغات کسب‌و‌کار را در سایت دیگری تبلیغ کنید، آیا مشتری‌ها تمایل به ورود به سایت شما را دارند؟

مطلب مرتبط  پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی چیست؟

البته در این مورد باید تبلیغات خود را به چند صورت ویدیویی و بنری درون سایت ناشران قرار دهید تا اطلاعات جامع‌تری در مورد نوع، هزینه تبلیغ و نرخ بازگشت سرمایه به دست آورید. یکی از مزایای تبلیغات بنری این است که تبلیغ را می‌توانید حتی در حاشیه صفحات داخلی سایت یا اپلیکیشن‌ها قرار دهید؛ ولی ویدیو را باید فقط در بخش‌های مشخصی از سایت ناشر بگذارید. برای سنجش کیفیت تبلیغات ppc و مشخص کردن عدد cpc‌ بهتر است، ابتدا تبلیغات خود را به روش‌های مختلف نشر دهید.

تعیین اثرگذاری تبلیغات کلیکی بر بازگشت سرمایه؛ یکی از ویژگی‌های روش CPC

روش محاسبه تبلیغات cost per click؛ تقسیم رتبه رقابتی بر امتیاز کیفی

حال که به پاسخ سوال «cpc چیست» رسیدید، در مورد روش‌های محاسبه آن باید اطلاعاتی کسب کنید. برای مشخص کردن عدد cpc فرمول معینی وجود دارد. در تعیین cpc فقط کافی است که رتبه رقابتی تبلیغ را بر امتیاز کیفی تقسیم و عدد حاصله را با 0.01 جمع کنید.

امتیاز کیفی و رتبه براساس گزارش‌های ناشر مشخص می‌شود. ناشر با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس شرح مختصری از رفتار کاربر پس از ورود به سایت را به شما عرضه می‌کند. برای پرداخت هزینه تبلیغات کلیکی می‌توانید از طریق نمایندگی گوگل اقدام کنید.

انواع روش‌های محاسبه تبلیغات CPC؛ از نرخ ثابت تا مزایده‌ای

تبلیغات کلیکی یکی از روش‌های بالا بردن آتوریتی سایت است. حتی اگر دامنه سایت خود را از بهترین سایت خرید دامنه تهیه کرده باشید، باز هم به تبلیغات کلیکی برای افزایش رتبه نیاز پیدا می‌کنید. برای کاهش هزینه‌های cpc‌ می‌توانید از دو طریق اقدام کنید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تبلیغات cpc با نرخ ثابت؛ تعیین قیمت تبلیغ براساس فرمول مشخص

در این روش ناشر برای تبلیغات خود مبلغ مشخصی را در نظر می‌گیرد و به ازاری هر کلیک روی سایت مشتری مبلغی را دریافت می‌کند. این قیمت براساس جایگاه قرار دادن تبلیغات متفاوت است؛ مثلا صفحه اصلی سایت یا اپلیکیشن نسبت به صفحات داخلی قیمت بالاتری دارد. البته با بستن قرارداد بلندمدت با ناشر از خدمات تخفیفی مجموعه‌ها بهره‌مند خواهید شد.

اگر فعالیت شما در حوزه هوش مصنوعی است، با خرید دامنه ai می‌توانید جذابیت سایت خود را برای بازدیدکنندگان بالا ببرید. به‌این‌ترتیب مبلغی که برای تبلیغات کلیکی می‌پردازید، به دلیل جذب مخاطبان بیشتر به‌صرفه‌تر خواهد بود.

تبلیغات مزایده‌ای cost per click؛ مشخص کردن قیمتی توافقی برای تبلیغات CPC

از طریق روش مزایده‌ای می‌توانید مبلغی را برای تبلیغات به ناشر اعلام کنید. براساس هر کلیک که کاربر روی تبلیغ شما انجام می‌دهد، مبلغی به ناشر پرداخت خواهد شد. برخی از شرکت‌ها نرخی برای تبلیغات cpc در نظر نمی‌گیرند و براساس بودجه مشتری رقمی را به او پیشنهاد می‌کنند. به‌این‌ترتیب هر کسب‌و‌کاری می‌تواند از خدمات اولیه سایت ناشر بهره‌مند شود و درصورت رضایت قیمت بالاتری را برای حفظ جایگاه بپردازد.

مطلب مرتبط  25 حقیقت جالب درباره فیسبوک که نمی دانستید!

انتخاب روش مزایده‌ای؛ یکی از راه‌حل‌های تعیین مبلغ CPC

مزایای استفاده از روش cpc؛ شناخت بهترین راهکار تقسیم سرمایه برای کمپین‌ها

افزایش تعداد کلیک روی تبلیغات می‌تواند موجب سودآوری بیشتر برای کسب‌و‌کارها باشد. عدد CPC به شما نشان می‌دهد که پول پرداختی شما تا چه حد منجر‌ به کسب درآمد خواهد شد. از مزایای روش CPC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اختصاص بودجه به مشتریان هدف با CPC

شما از طریق CPC متوجه می‌شوید که تا چه حد بازگشت سرمایه خواهید داشت. به همین دلیل می‌توانید هزینه تبلیغات کلیکی را فقط به مشتریان هدف خود که قبلا به سایت شما مراجعه کرده‌اند و براساس نیازهای آن‌ها اختصاص دهید؛ مثلا اگر کاربر قبلا برای خرید مسواک مراجعه کرده است، فقط به او تبلیغات مرتبط با بهداشت دهان و دندان و سلامتی بدن را نشان دهید.

کاهش ریسک هزینه بالا از طریق روش‌های بازاریابی CPC

ازآنجایی‌که شما بابت هر کلیک مبلغی را می‌پردازید، ناچار به پرداخت هزینه بالا برای خرید پکیج‌های مختلف بازاریابی نیستید. همچنین می‌توانید رفتار هر کاربر و دلیل کلیک نکردن او روی تبلیغات شما را تحلیل کنید. مثلا شاید محصول شما دلخواه کاربر نباشد یا سایت برای او باز نشود. در نتیجه ریسکی که برای تبلیغات با روش‌های دیگر بازاریابی انجام می‌شود و سودآوری کم آن را نخواهید داشت.

امکان ارزیابی کیفیت تبلیغات کلیکی در مقابل سایر روش‌های بازاریابی

باتوجه‌به گزارش‌های جامعی که در این روش وجود دارد، به کاربردی بودن تبلیغات کلیکی پی خواهید برد. شما از طریق CPC به عدد مشخصی می‌رسید که آن را می‌توانید از طریق نمودار با سایر روش‌های تبلیغاتی مقایسه کرده و به‌صرفه بودن آن را بررسی کنید. تمایل نداشتن کاربر به کلیک روی تبلیغات، سرنخی برای بهبود عملکردتان در تبلیغات خواهد بود.

معایب استفاده از تبلیغات cpc؛ پرداخت هزینه بابت کلیک‌های فیک

گاهی برخی از ناشران از ربات‌ها برای کلیک و ورود به سایت شما استفاده می‌کنند. این در‌حالی است که باید بابت هر کلیک مبلغی را بپردازید. از سوی دیگر گاهی سایت شما ممکن است به دلیل مشکلات فنی دچار اختلال شود و محتواها را به کاربران نشان دهد. در نتیجه کاربر به سایت شما وارد می‌شود، اما اطلاعاتی از آن کسب نمی‌کند و موجب سودآوری برای کسب‌و‌کار شما نخواهد شد. ازاین‌رو شما همیشه مبلغی بابت کلیک‌های بی‌ثمر پرداخت می‌کنید که در هزینه نهایی تاثیر دارد. از طرفی معمولا هزینه هر کلیک بالاتر از میزان سودآوری آن است.

مطلب مرتبط  اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار چیست؟

مهم‌ترین ایراد روش CPC؛ پرداخت هزینه تبلیغات کلیکی قبل از شروع کار

تفاوت CPC‌ با PPC؛ پرداخت هزینه در مقابل نوع تبلیغات

روش ppc یا تبلیغات کلیکی به پرداخت به ازای هر کلیک روی تبلیغی خاص اشاره دارد که در آن هزینه مشخصی به هر کلیک اختصاص می‌یابد. CPC واحدی برای اندازه‌گیری هزینه هر کلیک است. در روش ppc شما پرداختی انجام نمی‌دهید؛ مگر اینکه کسی روی تبلیغ کسب‌و‌کارتان کلیک کند.

به عبارت دیگر شما ppc‌ را زمانی پرداخت می‌کنید که کلیک و ورود به سایتتان انجام شده باشد؛ ولی در روش CPC مبلغ مشخصی برای هر کلیک از ابتدا مشخص خواهید کرد. پس از اینکه تبلیغات ppc را راه‌اندازی کردید، باید از cpc به‌عنوان معیاری برای میزان موفقیت خود در تبلیغات استفاده کنید. بی‌توجهی به عدد cpc ممکن است باعث نابودی سرمایه تبلیغاتی شما به دلیل نداشتن بازدهی شود.

آیا استفاده از روش cpc برای سنجش کمپین‌های کسب‌وکار من مناسب است؟

در این مقاله به سوال «CPC چیست» پاسخ دادیم و روش‌های تعیین نرخ cost per click را بیان کردیم. اگر شما تبلیغات کلیکی انجام داده‌اید، برای سنجش آن باید از طریق روش cpc‌ اقدام کنید. مثلا اگر cpc عدد ۱ را نشان دهد، شما باید برای جذب مشتری ۱ واحد پرداخت کنید؛‌ پس مشتری باید برای شما بازگشت سرمایه ۱.۳ واحدی داشته باشد تا به سود برسید. در هر لحظه از اجرای تبلیغات کلیکی لازم است که به عدد cpc توجه داشته باشید.

برای موفقیت در بازاریابی کلیکی پیشنهاد می‌کنیم که تبلیغات خود را به یک شرکت معتبر و باتجربه همچون برتینا بسپارید. این شرکت مشاوره‌های دقیقی را در‌مورد تعیین جامعه هدف و نوع ارائه تبلیغات به شما پیشنهاد می‌دهد که منجر به کسب سود بیشتر می‌شود. برای مشاوره با کارشناسان برتینا، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات تبلیغاتی گوگل با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *