آموزش جامع اتصال دامنه به سرور مجازی ویندوز و لینوکس
اتصال دامنه به سرور مجازی ویندوز و لینوکس
سپتامبر 3, 2023
بررسی پاسخ سوال «dns چیست؟» در مجله برتینا
dns چیست؟ + انواع حملات دی ان اس
سپتامبر 20, 2023

دامنه Domain چیست؟

معرفی دامنه، انواع آن و نحوه عملکرد دامین

دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوال بسیاری از افراد تازه‌کار در فضای وب است که در این مقاله پاسخ خواهیم داد. اولین قدم برای راه‌اندازی پلتفرم آنلاین، خرید یا ثبت دامنه است. دامنه‌ها به‌عنوان آدرس سایت‌های اینترنتی و سایر منابع آنلاین محسوب می‌شوند. در واقع کاربر برای مشاهده پلتفرم آنلاین شما می‌تواند نام دامنه‌تان را جستجو کند. دامنه‌ها اجزای مختلفی دارند که هرکدام از بخش‌های آن معرفی‌کننده بخشی از کسب‌وکار شما خواهند بود. در ادامه به معرفی کامل مفهوم دامنه و کاربرد آن می‌پردازیم.

مفهوم دامنه؛ نشانی اینترنتی سایت پلتفرم آنلاین

دامنه چیست؟ دامنه (Domain) نشانی اینترنتی است که به وبسایت‌ها و منابع مختلف در اینترنت اشاره می‌کند. نام دامنه در‌واقع یک آی‌پی است که پروتکل DNS (سیستم نام دامنه) آن را به آدرس موردنظر ترجمه خواهد کرد. دامنه‌ها به‌طورکلی از دو بخش تشکیل شده‌اند: نام دامنه و پسوند.

  • نام دامنه (SLD – Second-Level Domain): بخش اصلی دامنه یا به عبارت دقیق‌تر، اسم خاصی که به وبسایت خود می‌دهید، نام دامنه گفته می‌شود. به‌عنوان مثال، در آدرس «bertina.ir» نام دامنه bertina است.
  • پسوند دامنه (TLD – Top-Level Domain): این بخش از دامنه در واقع پسوندی است که به دامنه اصلی اضافه شده و نوع دامنه را مشخص می‌کند. برای مثال، در «bertina.ir» پسوند دامنه ir است.

نام دامنه در‌واقع یک آی‌پی است که پروتکل DNS، آن را به آدرس تبدیل می‌کند. به‌عبارت دیگر به‌جای استفاده از آدرس‌های IP پیچیده، از نام‌های آسان‌تر و قابل به‌خاطر سپردن برای دسترسی به وب‌سایت‌ها و منابع دیگر در اینترنت استفاده می‌کنیم. دامین‌ها باتوجه‌به نوع TLD به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و پسوندهای دامنه و نوع اسم آن‌ها قیمت دامنه را مشخص می‌کند.

دامنه؛ نشانی اینترنتی وبسایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مختلف

تفاوت دامنه و URL؛ معرفی بخش‌های مختلف آدرس وب

تفاوت بین دامنه و URL یکی از مفاهیم اساسی در دنیای وب است. در واقع، URL (Uniform Resource Locator) که به‌عنوان آدرس وب نیز شناخته می‌شود، اطلاعات بیشتری از یک منبع مشخص مانند سایت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل نام دامنه، پروتکل انتقال و مسیر منبع موردنظر می‌شود. برای مثال، در آدرس وب «https://bertina.ir/blog/»، عبارت bertina.ir نشان‌دهنده نام دامنه، «https» پروتکل انتقال و «/blog/» مسیر یک صفحه خاص در وب‌سایت خواهد بود.

مطلب مرتبط  Domain یا دامنه چیست؟ خرید یا ثبت دامنه چگونه انجام می‌شود؟

انواع مختلف نام دامنه؛ دامنه سطح بالا، کد کشوری و حمایت شده

انواع مختلف دامنه را باید برای پاسخ به پرسش «دامنه چیست؟» بررسی کنیم. دامنه‌ها بر اساس TLD به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هریک از TLD یا پسوندهای دامنه مفهوم مشخصی دارند. انتخاب TLD‌ها معمولا باتوجه‌به نوع کسب‌وکار و موقعیت جغرافیایی فعالیت آن‌ها مشخص می‌شود. ازآنجایی‌که پسوند دامنه در معرفی نوع کسب‌وکار و جلب اعتماد کاربران بسیار اهمیت دارد، به‌صورت غیرمستقیم بر سئو نیز تاثیرگذار خواهد بود. البته برای بهبود سئو سایت و افزایش مشتری خرید هاست پر سرعت را نباید فراموش کرد. در ادامه انواع پسوندهای دامنه را معرفی می‌کنیم.

دسته‌بندی دامنه‌ها براساس TLDها

دامنه با کد کشور؛ مشخص‌کننده موقعیت جغرافیایی فعالیت کسب‌وکار

دامنه با کد کشور (Country Code Top Level Domain یا به اختصار ccTLD) نوع خاصی از دامنه‌های سطح بالا (TLD) در سیستم نام‌دهی دامنه‌ها هستند. این نوع از دامنه‌ها به هر کشور یا منطقه جغرافیایی خاص اختصاص دارند. معمولا وب‌سایت‌هایی که مخاطبان یک کشور خاص را هدف قرار می‌دهند از ccTLD استفاده می‌کنند. همچنین با استفاده از این دامنه، موقعیت جغرافیایی فعالیت کسب‌وکار مشخص می‌شود.

برای مثال دامنه ir کد کشور ایران است. ازاین‌رو، کسب‌وکارهایی که از پسوند ir استفاده می‌کنند در ایران فعالیت دارند. معمولا ثبت اینگونه دامنه‌ها توسط ارگان‌های خاص و مربوط به همان کشور انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال، ثبت و تمدید دامنه ir توسط سازمان ایرنیک یا شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه معتبر ایرانی مانند برتینا انجام می‌شود.

دامنه سطح بالا (Top Level Domain)؛ پسوندهای محبوب در دنیا

TLD یا دامنه سطح بالا، پسوندهای دامنه عمومی هستند که در بالاترین سطح در سیستم نام دامنه لیست شده‌اند. معروف‌ترین پسوندها مانند .com، .org، .net و .edu در دسته دامنه‌های سطح بالا قرار می‌گیرند. درواقع استفاده از دامنه‌های سطح بالا مانند دامنه com به‌دلیل محبوبیت در دنیا، به وب‌سایت‌ها اعتبار و اعتماد بیشتری می‌بخشد. 

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام ثبت دامنه ir در ایرنیک (به همراه آموزش تصویری)

دامنه‌های سطح بالا؛‌ محبوب‌ترین نوع TLD‌ها

دامنه‌ حمایت‌شده؛ پسوندهای مخصوص ارگان‌های خاص

دامنه‌های حمایت شده (sTLD) گروهی از TLDها هستند که اشاره به ارگان‌های خاص دارند. برای مثال gov و edu از جمله دامنه‌های حمایت‌شده محسوب می‌شوند. پسوند gov برای سازمان‌های دولتی و edu برای موسسات آموزشی استفاده خواهد شد. معمولا ثبت این نوع از پسوندها فقط با ارائه مدارک حقوقی انجام می‌شود. 

نحوه ثبت دامین؛ خرید دامنه برای راه‌اندازی کسب‌کار اینترنتی

در ذهن بسیاری از افراد تازه‌کار برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی سوال پیش می‌آید که منظور از خرید دامنه چیست؟ ثبت انواع دامنه‌ها با هم متفاوت است. برای خرید دامنه‌های سطح بالا ابتدا باید یک ثبت‌کننده دامنه معتبر پیدا کنید. سپس نام دامنه موردنظر خود را جستجو کرده و درصورت آزاد بودن، درخواست ثبت آن را بدهید.  

برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین علاوه‌بر دامنه، به یک هاست نیاز دارید. ممکن است این عبارات را پیش‌تر شنیده باشید و برای شما سوال باشد که هاست و دامنه چیست؟ هاست و دامنه دو مفهوم کاملا جدا هستند. با مطالعه مقاله تا به اینجا مفهوم دامنه را متوجه شده‌اید. هاست به معنی فضایی برای ذخیره اطلاعات پلتفرم آنلاین شما است که سرور نیز نام دارد. در واقع با خرید سرور مجازی ovh یا هتزنر، انواع هاست اشتراکی و هاست اختصاصی، اطلاعات پلتفرم آنلاین خود را در محیطی قابل‌دسترس برای کاربران فضای نت ذخیره می‌کنید.

ثبت دامنه توسط رجیسترار در صورت آزاد بودن دامین

خرید انواع دامنه از مراکز معتبر با مالکیت ۱۰۰ درصدی

در پاسخ به سوال «دامنه چیست؟»‌ گفتیم دامنه‌ها به‌عنوان نشانی‌های اینترنتی برای وب‌سایت‌ها و منابع دیگر در اینترنت استفاده می‌شوند. دامنه از دو بخش به نام دامنه و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخش اصلی دامنه خواهد بود که نام وب‌سایت را مشخص می‌کند. پسوند دامنه معمولا نوع کسب‌وکار و موقعیت جغرافیایی فعالیت آن را تعیین می‌کند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید دامنه خارجی | چطور دامنه خارجی بخریم؟

برای خرید یا ثبت انواع دامنه باید مراکز معتبر را پیدا کنید؛ زیرا برخی از شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه، اطلاعات خود را به‌عنوان مالک دامنه وارد می‌کنند. ازاین‌رو، شرکت ثبت‌کننده مالک دامنه خواهد بود. به همین دلیل است که مالکیت ۱۰۰ درصدی دامنه از مزایای ویژه شرکت‌های ثبت‌کننده معتبر مانند برتینا محسوب می‌شود. اگر سوالی در مورد دامنه و نحوه ثبت آن دارید از طریق بخش نظرات پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *