توییتر
فعال شدن Quote Tweets برای کاربران توییتر
سپتامبر 2, 2020
لوگوی لینکدین
قابلیت گذاشتن استوری به لینکدین هم اضافه شد
سپتامبر 27, 2020
لوگوی مایکروسافت

دیتا سنتر زیرآبی مایکروسافت پس از دو سال از اعماق دریا استخراج شد

مایکروسافت

دو سال پیش، در سال 2018، مایکروسافت دیتاسنتر خود را به اعماق دریای اسکاتلند فرستاد. این دیتاسنتر هم اکنون از کف اقیانوس بیرون کشید شده و محققان مایکروسافت در حال ارزیابی نحوه عملکرد آن هستند.

هنگامی که کمپانی مایکروسافت، به عنوان بخشی از پروژه ناتیک (Project Natick) خود، این دیتاسنتر غول پیکر را به اعماق اقیانوس فرستاد، کمتر کسی فکر می کرد که این ایده موفقیت آمیز باشد. اما نتایج حاصل از بررسی عملکرد آن، نشان می دهد که همه چیز عالی پیش رفته است.

طول این دیتاسنتر در حدود ۱۲ متر و شامل ۱۲ رک سرور بوده که در مجموع ۸۶۴ سرور را در خود جای داده است. حجم ذخیره‌سازی این سرورها به ۲۷.۶ پتابایت می رسد.

دیتاسنتر زیرآبی مایکروسافت

انسان کمتر، شکست کمتر!

ساخت یک دیتاسنتر بر روی زمین، مشکلاتی چون خوردگی ناشی از رطوبت هوا، اکسیژن و یا تغییرات دما را به دنبال دارد. اما اولین نتیجه گیری ها از این دیتاسنتر نشان می دهد که این سیلندرهای قرنطینه شده نسبت به یک مرکز داده معمولی سرعت خرابی کمتری دارند. به طوری که از این مرکز داده، فقط 8 مورد از 864 سرور موجود در آن خراب بودند.

بن کاتلر، مدیر پروژه ناتیک می گوید: “میزان خرابی ما در آب، یک هشتم آنچه در خشکی می بینیم است.”

این تیم حدس می زنند که این قابلیت ممکن است به این واقعیت مربوط شود که هیچ انسانی در آن وجود ندارد و نیتروژن بیش از اکسیژن به داخل کپسول پمپ می شود.

مطلب مرتبط  آخرین وضعیت سرعت اینترنت در ایران و جهان

آقای کاتلر می گوید: “ما فکر می کنیم که این مربوط به جو نیتروژن است که باعث کاهش خوردگی و خنک شدن دیتا سنتر می شود.”

مایکروسافت، در این پروژه، به دنبال این است که سرورهای مختلف با ابعاد متفاوت را در مناطق ساحلی مستقر کرده تا دسترسی بیشتر و بهتری را برای کاربران در سراسر دنیا ایجاد کند.

خارج کردت دیتاسنتر مایکروسافت از زیر آب

 حالا با موفقیت آمیز بودن این پروژه و احتمال تجاری سازی آن، طراحی دیتا سنترها با پیشرفت عظیم و چشمگیری رو به رو خواهد شد.

البته این ایده از 5 سال پیش، یعنی سال 2015 شروع شد که مایکروسافت به بررسی ایده ی دیتاسنتر زیر آبی پرداخت. این شرکت، به عنوان اولین آزمایش، یک دیتاسنتر را به صورت آزمایشی، تنها برای چندین ماه، در سواحل کالیفرنیا به اعماق دریا فرستاد تا امکان پذیر بودن چنین انتقالی را بیازمایند.

اسپنسر فاورز، یکی از اعضای تیم فنی پروژه ناتیک، می گوید: “ما توانسته ایم در زمینه ای که بیشتر مراکز داده زمینی شبکه ای، آن را غیر ممکن می نامیدند، به خوبی عمل کنیم. ما امیدواریم که بتوانیم یافته های خود را بررسی کرده و بگوییم که شاید دیگر نیازی به داشتن زیرساخت های متمرکز بر قدرت نداریم.”

با نتایج به دست آمده از عملکرد این دیتاسنتر، باید منتظر ماند که آیا در آینده با مراکز داده زیرآبی بیشتری رو به رو خواهیم شد یا این ایده در مرحله آزمایش باقی می ماند.

تبلیغ در گوگل برتینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *