منابع ترافیک ورودی سایت در گوگل آنالیتیکس
تحلیل منابع ترافیک ورودی سایت در گوگل آنالیتیکس – All Traffic
ژانویه 10, 2018
لینک کردن Adwords و Analytics
مزایای لینک کردن Google Ads و Google Analytics
ژانویه 13, 2018
بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند

بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند – Mobile Optimization

بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمندبهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند یا Mobile Optimization به پروسه ای گفته می شود که در نتیجه آن کاربران سایت شما را در دیوایس های هوشمند به صورت بهینه شده و مناسب مشاهده خواهند کرد. با توجه به گستردگی روزافزون تبلت ها و گوشی های هوشمند، طراحی سایت برای نمایش مناسب و کاربر پسند در این دیوایس ها به امری ضروری جهت جذب این کاربران تبدیل شده است. این بهینه سازی شامل طراحی مناسب قالب و ساختار سایت و همچنین لودشدن سریعتر صفحات سایت در این دیوایس ها می باشد. همچنین باید گفت که این موضوع به فاکتور مهمی برای  رنکینگ موتورهای جستجو تبدیل شده است.

قواعد بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند :

سرعت لودشدن صفحات سایت :

به دلیل مسائل سخت افزاری و مشکلات ارتباطی در دیوایس های هوشمند، عمومأ سرعت اینترنت در این دستگاه ها در شرایط ایده آلی قرار ندارد، بنابراین بارگذاری سریعتر سایت در این دستگاه ها در زمینه بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند نکته اولیه ای است که باید مدنظر قرار دهید. در این مقاله می توانید نکاتی که سبب بهبود سرعت صفحات سایت می شود را مطالعه نمایید. علاوه بر بهینه سازی تصاویر، minifyکردن کدها، بررسی کش سایت و کاهش مدت زمان ریدایرکت شدن مواردی است که باید به آنها توجه داشته باشید.

بلاک نکردن کدهای CSS ، JavaScript و تصاویر :

در سالهای گذشته بسیاری از گوشی ها، برخی از این عناصر ذکرشده را پشتیبانی نمی کردند و وبمسترها این عناصر را برای سایت های خود بلاک می کردند. امروزه با توسعه و بروزرسانی الگوریتم های گوگل ، الگوریتم مربوط به گوشی های هوشمند (Smartphone GoogleBot) تمایل دارد سایت ها را همانگونه که کاربران مشاهده می کنند بررسی کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود مانند گذشته این کدها را بلاک نکنید.

مطلب مرتبط  بررسی محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان

طراحی سایت برای موبایل :

گسترش گوشی های هوشمند سبب ایجاد انقلابی در طراحی سایت شد. امروزه برای تمامی کسب و کارهای آنلاین، بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند و جذب مشتریانی که با گوشی های هوشمند به وبگردی می پردازند به چالش بزرگی تبدیل شده است و مسلمأ هر کسب و کاری که تمهیدات لازم برای این موضوع را اندیشیده باشد، میتوان گفت که درصد زیادی از مسیر موفقیت را طی کرده است.

علاوه بر مسائل ساختاری، چند نکته جزئی در مورد بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته ایم:

* عدم استفاده از Flash

بارگذاری نشدن یک افزونه یا پلاگین فلش بر روی گوشی های هوشمند می تواند بر روی ایجاد نارضایتی کاربران تاثیرگذار باشد. در صورتیکه تمایل به ایجاد افکت های خاصی بر روی سایت دارید، پیشنهاد می شود از ساختار HTML5 استفاده کنید.

* عدم استفاده از پاپ آپ ها  pop-ups

با توجه به وجود مشکل در بارگذاری پاپ آپ ها در گوشی های هوشمند، به هیچ عنوان از این ابزار در سایت خود برای نمایش در این دیوایس ها استفاده نکنید.

* طراحی برای سایزهای مختلف انگشت

ناوبری مناسب سایت در گوشی های هوشمند نکته حائز اهمیتی است. قرار دادن دکمه های بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک، انتخاب فواصل بسیار کم در میان گزینه های کلیکی و… مواردی است که در صورت عدم توجه به آنها، ممکن است سبب ایجاد نارضایتی برای کاربر شود.

بهینه سازی عناوین و متای توضیحات :

درنظر داشته باشید که نمایش سایت در صفحاتی با سایز کوچک با نمایش در دسکتاپ متفاوت است. برای نمایش بهتر سایت در میان نتایج موتورهای جستجو به انتخاب بهتر برای تگ های عنوان ، متای توضیحات ، آدرس URL و… توجه نمایید.

مطلب مرتبط  آموزش نصب و فعال سازی AMP در وردپرس

استفاده از داده های ساختاریافته Schema.org :

با توجه به محدودیت صفحات نمایش گوشی های هوشمند، نمایش داده های ساختار یافته Schema.org و rich snippetها در این دیوایس ها می تواند بازخورد بسیار مناسبتری برای شما ایجاد کند.

بهینه سازی برای جستجوهای محلی :

در صورتیکه کسب و کار شما به صورت محلی می باشد، نمایش مناسب شماره تلفن ، آدرس ، نام شهر و دیگر عناصر در metadata سایت را حتمأ مورد توجه قرار دهید.

طراحی ریسپانیو :

طراحی ساختار سایت به صورت ریسپانسیو و با استفاده از کدهای CSS3 باعث نمایش محتوای سایت به صورت مناسب و منعطف خواهد شد و سایز صفحه بصورت خودکار با سایز صفحه نمایش گوشی ها مطابقت خواهد داشت.

به عنوان مثال با استفاده از کدهای CSS زیر می توانید نمایش سایت در دیوایس های با عرض 420 پیکسل یا کمتر را بهینه کنید:

@media screen and (max-width: 420px) {

     .class {

         [styles for this class here]

     }

}

و برای لینک کردن به یک استایل شیت مجزا، کد HTML زیر را بین تگ <head> سایت خود قرار دهید:

<link href=”mobile.css” type=”text/css” media=”screen and (max-device-width: 480px)” rel=”stylesheet”/>

طراحی داینامیک :

درصورتیکه منابع و امکانات ساختاری کافی برای طراحی سایت به صورت ریسپانسیو را در اختیار ندارید و یا تمایل دارید محتوای مجزایی به کاربران گوشی های هوشمند نمایش دهید، راه حل آن طراحی یک صفحه مجزا برای نمایش در این دیوایس ها می باشد. نمایش محتوای مجزا با توجه به دیوایس کاربر به طراحی داینامیک مشهور است. برای انجام این امر می بایست کد http متفاوتی در هدر قرار دهید. به عنوان مثال :

GET /page-1 HTTP/1.1

Host: www.example.com

(…rest of HTTP request headers…)

مطلب مرتبط  نرخ پرش سایت یا bounce rate چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

HTTP/1.1 200 OK

Content-Type: text/html

Vary: User-Agent

Content-Length: 5710

(… rest of HTTP response headers…)

قراردادن آدرس URL مجزا :

راه حل دیگری که برای نمایش بهینه سایت در دیوایس های هوشمند وجود دارد، انتخاب یک آدرس URL مجزا برای این دیسوایس ها می باشد. این مورد عمومأ به صورت ساب دامین m انجام می شود. به عنوان مثال در صورتیکه دامنه اصلی شما example.com می باشد، می توانید ساب دامین m.example.com را برای بارگذاری در دیوایس های موبایل قرار دهید. در صورت انجام این کار، پیشنهاد می شود برای رعایت مباحث سئوی سایت، از تگ “rel=”canonical برای حفظ ارزش صفحه اصلی سایت خود استفاده نمایید.

طراحی اپلیکیشن :

با توجه به نوع کسب و کار شما، می توان گفت طراحی اپلیکیشن بهترین راه حل جهت سرویس دهی به کاربران گوشی های هوشمند است. اما بسیاری از صفحاتی که سایت ها برای اطلاع رسانی به کاربران در رابطه با وجود اپلیکیشن خود ایجاد می کنند توسط موتورهای جستجو بلاک می شود.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *