سی پنل
چگونه از آمار بازدید سایت خود در سی پنل مطلع شویم؟
آگوست 3, 2020
بالابردن php time limit در وردپرس
آموزش افزایش PHP Time Limit در وردپرس
سپتامبر 23, 2020
هاست

آپتایم (Uptime) یک هاست خوب را چگونه اندازه بگیریم؟

هاست

هنگامی که به دنبال یک هاست مناسب برای سایت خود هستید، بدون شک با اصطلاح uptime و انواع ضمانت های پیرامون آن مواجه خواهید شد. اما آپتایم در واقع چه معنایی دارد و چرا مهم است؟

آپتایم (Uptime) هاست چیست؟

منظور از uptime هاست، مدت زمان UP بودن سایت شما است که سایت فعال و در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد. آپتایم هاست معمولا به صورت درصد بیان می شود و به هر میزان که به عدد 100 نزدیک باشد ارزش بالاتری دارد.

اگر آپتایم هاست سایت شما مناسب نباشد و سایت به مدت طولانی و در دفعات زیادی DOWN شود ، کاربران در دفعات زیادی قادر به دسترسی به سایت شما نبوده که این موضوع می تواند برای آنها ناامید کننده باشد. حتی این مشکل می تواند بازدیدها و درآمد شما را تحت شعاع قرار می دهد. علاوه بر این اگر افراد برای اولین بار قادر به دسترسی به سایت شما نباشند، ممکن است تلاش دوباره ای برای آن انجام ندهند.

با این اوصاف، شرکت های هاستینگ باید تضمین کنند که سایت شما را در تمامی ساعات شبانه روز فعال نگه می دارند. به شما پیشنهاد می کنیم هنگام خرید هاست، علاوه بر قیمت، این موضوع را در اولویت های خود قرار دهید.

چرا اندازه گیری Uptime هاست مهم است؟

طبق گزارشات 88٪ از کاربرانی که هنگام ورود به یک سایت با مشکل مواجه شوند، برای دفعه بعدی به سراغ آن سایت نخواهند رفت. صاحبان مشاغل برای هدایت کاربران به سایت خود، وقت و هزینه زیادی صرف می کنند. اما اگر سایت هنگام ورود کاربر فعال نباشد و به اصطلاح DOWN باشد، تمامی این زحمات و تلاش ها به هدر می رود. به عبارتی، هر یک ثانیه ای که وب سایت شما از کار می افتد تأثیر مستقیمی در موفقیت کسب و کار آنلاین شما دارد.

Down بودن سایت باعث از دست رفتن فرصت های فروش و جذب مشتری شده و در نهایت برداشت منفی در ذهن مخاطبین از برند شما ایجاد می شود. برای یک دقیقه به این موضوع فکر کنید. تصور شما از وب سایتی که هنگام تلاش برای دسترسی به آن بارگذاری نمی شود چگونه خواهد بود؟ شما نیز احتمالاً برای رفع نیازهای خود، از آن سایت خارج شده و به دنبال سایت دیگری می گردید.

در دسترس بودن وب سایت بخش مهمی از یک کسب و کار اینترنتی است. برای اندازه گیری این موضوع راه های مختلفی وجود دارند. شما می توانید تیمی را برای مانیتورینگ میزان uptime سایت خود تشکیل دهید. راه اندازی یک تیم مانیتورینگ برای یک سازمان بزرگ، برای نظارت بر آپتایم سایت و در دسترس بودن آن امکان پذیر است، اما برای مشاغل کوچک و متوسط، یک سازمان غیرانتفاعی یا یک وبلاگ نویس شخصی امکان پذیر نیست.

پس در این صورت، خود شما مسئول نظارت بر سرویس و آپتایم سایت خود هستید تا اطمینان حاصل کنید که دید واضحی از عملکرد ارائه دهنده هاست خود دارید. اما مهمتر از همه، با این کار، شما اولین کسی هستید که از پایین آمدن آپتایم سایت خود با خبر شده و می توانید سریعا برای آن راه حلی پیدا کنید.

مطلب مرتبط  حملات DDOS چیست؟

چگونه می توانید Uptime وب سایت خود را اندازه گیری کنید؟

برای اندازه گیری آپتایم هاست سایت، ابزارها و سایت های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها کمک بگیرید. با ما همراه باشید تا به معرفی این ابزارها بپردازیم.

1 – Host Tracker (دارای نسخه رایگان و پولی)

Host-Tracker یک سرویس جامع مانیتورینگ وب سایت است. این سرویس دارای 140 گره (node) و چندین نقطه مانیتورینگ از سراسر جهان است. در پلن رایگان این سایت، شما می توانید آپتایم حداکثر 2 سایت را به فاصله زمانی 30 دقیقه مانیتورینگ کنید. اما در نسخه پولی، شما قادر به مانیتورینگ 150 وب سایت به 9 روش مختلف هستید. آدرس سایت : https://www.host-tracker.com

2 – Monitor Scout

Monitor Scout به شما کمک می کند تا بالا بودن آپتایم سایت خود را از 15 مکان مختلف را چک کرده و بررسی های HTTP ،HTTPS ،PING ،MySQL ،MS SQL ،IMAP ،POP3 ، DNS و را با فاصله های زمانی یک دقیقه انجام می دهید. کاربران این ابزار، در صورت داون شدن سایت، هشدارهایی را از طریق ایمیل و پیامک دریافت می کنند. این سایت هم چنین گزارش های دقیقی از تجزیه و تحلیل آپتایم سایتتان به شما ارائه می دهد. آدرس سایت : https://www.monitorscout.com

3 – Freshping

Freshping ابزاری مفید است که می توانید با استفاده از آن، به طور خودکار برعملکرد سایت خود نظارت داشته و وضعیت سایت خود را به صورت آنلاین مشاهده کنید. این سیستم دائماً هر دقیقه سایت شما را بررسی می کند و در صورت داون شدن آن، از طریق Slack ، Twilio و ایمیل به شما هشدار می دهد. آدرس : https://www.freshworks.com/website-monitoring

نسخه Freshping رایگان، امکان 50 مانیتورینگ در بازه های زمانی 1 دقیقه ای و نگهداری این اطلاعات تا 6 ماه را برای شما فراهم می کند. کاربران اکانت پولی، به سیستم هشدار پیشرفته این سایت دست یافته و می توانند داده های عملکرد هاست خود را تا 24 ماه ذخیره کنند.

4 – Got Site Monitor

نسخه رایگان این سایت، به شما این امکان را می دهد که آپتایم 5 وب سایت را بررسی کنید. هم چنین در این پلن، در صورت داون شدن سایت، 20 هشدار پیامکی و تعداد نامحدود هشدار ایمیلی دریافت خواهید کرد. Got Site Monitor در حساب های کاربری رایگان، سایت ها را به فاصله 5 دقیقه و در اکانت های پولی به فاصله زمانی 1 دقیقه مانیتور می کند. کاربران می توانند آپتایم وب سایت ها را از مکان های مختلف ردیابی کنند. این ابزار علاوه بر مانیتورینگ Uptime سایت، محتوای پیج ها، گواهی SSL و عملکرد وب سایت را نیز بررسی می کند. آدرس سایت : https://www.gotsitemonitor.com

مطلب مرتبط  ریدایرکت کردن و مزیت استفاده از آن در سئو

5 – Service Uptime (دارای نسخه رایگان و پولی)

این سایت 5 پلن مختلف را ارائه می دهد: رایگان، استاندارد (4.95 دلار در ماه)، پیشرفته (9.95 دلار در ماه)، حرفه ای (52.50 دلار در ماه) و سفارشی. در پلن رایگان، هر 30 دقیقه می توانید یک مانیتورینگ رایگان از طریق HTTP ، SMTP ، FTP و PING داشته باشید. این شرکت در اکانت های استاندارد تا 10 مانیتورینگ، در اکانت های پیشرفته تا 20 مانیتورینگ و در اکانت های حرفه ای تا 100 مانیتورینگ آپتایم سایت را از 10 مکان مختلف با حداکثر 1 دقیقه فاصله بین هر بررسی، تحت پوشش قرار می دهد. آدرس سایت : https://www.serviceuptime.com

6 – Basic State (دارای نسخه رایگان)

Basic State یک سرویس رایگان است که به شما کمک می کند تعداد نامحدودی از وب سایت ها را در 15 دقیقه فرکانس بررسی و ردیابی کنید. هشدارهای داون بودن سایت از طریق ایمیل یا پیام متنی ارسال می شوند. گزارش های روزانه نیز تا 14 روز در دسترس شما هستند. آدرس سایت : https://basicstate.com

7 – Status Cake (دارای نسخه رایگان و پولی)

Status Cake هم دارای اکانت های رایگان و اکانت های پولی می باشد. در پلن های رایگان، کاربران می توانند به صورت ماهانه هر 5 دقیقه آپتایم تعداد نامحدود وب سایت را به علاوه گزارش های دقیق ماهانه بررسی کنند. با این حال، هیچ هشداری در هنگام داون بودن سایت برایشان ارسال نمی شود. از طرف دیگر، در نسخه های پولی هشدارهای پیامکی برای یوزرها ارسال می شود. در این نسخه ها می توانید به فواصل 30 ثانیه، آپتایم وب سایت ها را بررسی کنید. هم چنین این سایت، خدمات دیگری چون بررسی تطبیق محتوا، نظارت بر SSL، بررسی بدافزار ها را نیز به شما ارائه می دهد. آدرس سایت : https://www.statuscake.com

8 – Pingdom (دارای نسخه رایگان و پولی)

این سایت 5 پلن مختلف برای سرویس های خود دارد که عبارتند از: رایگان، استارتر، استاندارد، حرفه ای و Enterprise. پلن رایگان شامل مانیتورینگ آپتایم یک وب سایت، ارسال گزارش های ماهانه با ایمیل و ارسال 20 هشدار داون بودن سایت با پیام کوتاه است. Pingdom دارای اپلیکیشن هم هست که از طریق گوشی های آیفون یا آندروید می توانید وضعیت آپتایم سایتتان را در بازه های زمانی یک دقیقه ای بررسی کنید. آدرس سایت : https://www.pingdom.com

9 – Monitis (دارای نسخه رایگان)

با استفاده از این ابزار، کاربران می توانند Uptime سایت خود را از مکان های مختلف ردیابی کرده و با استفاده از HTTP ، HTTPS ، PING و DNS آن را بررسی کنند. این ابزار همچنین با استفاده از پروتکل های TCP ، UDP ، SSH و IMCP بررسی های عمومی IP را پوشش می دهد. هشدارهای داون بودن سایت نیز فوراً از طریق ایمیل و پیام کوتاه برای کاربران ارسال می شوند. آدرس سایت : https://www.monitis.com

10 – Uptime Robot

Uptime Robot تقریباً هر پنج دقیقه سایت های شما را بررسی می کند و در صورت بروز خطایی در بارگذاری سایت، برای شما ایمیلی ارسال می کند که نشان می دهد سایت شما از کار افتاده است. بهترین مزیت در مورد Uptime Robot این است که کاملاً رایگان است و اجازه می دهد که هر اکانت تا 50 بار از خدمات مانیتورینگ آپتایم سایت آن استفاده کنند. آدرس سایت : https://uptimerobot.com

مطلب مرتبط  تعریف iframe و روش جلوگیری از نمایش سایت در iframe

از کدام سرویس برای مانیتورینگ Uptime استفاده کنیم؟

برای انتخاب بهترین سیستم مانیتورینگ که مناسب شما باشد، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. مهم ترین این فاکتورها عبارتند از:

  • فاصله زمانی بین هر بررسی و مانیتورینگ در هر سایت چقدر است؟
  • پیام های هشدار چگونه ارسال می شوند؟
  • هر سیستم چه گزینه هایی برای ارائه گزارش دارد؟
  • پلن های رایگان دارای چه مزیت ها و محدودیت هایی هستند؟

علاوه بر این باید در نظر بگیرید، به عنوان یک کاربر در داخل ایران، آیا امکان خرید اکانت پولی را دارید یا خیر. در غیر این صورت، باید از بین 10 گزینه که به شما معرفی کردیم، به دنبال آن هایی باشید که نسخه های رایگان مناسب شما را ارائه می کنند.

در صورت down شدن سایت چه باید کرد؟

اگر هنگام مانیتورینگ آپتایم سایت خود، متوجه شوید که سایتتان Down شده، چه باید کرد؟ دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث داون شدن وب سایت می شود.

در ادامه به معرفی چندین راهکار فوری می پردازیم که در صورت بروز چنین مشکلی باید انجام دهید.

  • Uptime سایت خود را با سرویس های مختلف دوباره بررسی کنید. ممکن است گزارش دریافتی شما دارای خطا باشد.
  • کمپانی هاست سایت خود را در مورد این مشکل با خبر سازید. گزارشاتی را که از سرویس مانیتورینگ دریافت کرده اید (در صورت وجود) ارسال کنید.
  • صبر داشته باشید و منتظر پاسخ شرکت هاستینگ باشید. اگر مشکلات هاستینگ شما عامل اصلی این قطعی باشد، باید منتظر رفع این مشکل باشید. به همین دلیل است که همیشه تأکید می کنیم، انتخاب یک هاست وب خوب برای موفقیت آنلاین شما بسیار مهم است.
  • در صورت ادامه مشکل، کمپانی ارائه دهنده هاست خود را تعویض کنید.
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *