بدون سرور ترید، وارد بروکر نشو!
بدون سرور ترید، وارد بروکر نشو!
ژوئن 15, 2022
بررسی تبلیغات نمایشی cpm و انواع آن 
تبلیغات نمایشی یا cpm چیست؟
ژوئن 29, 2022
شرح کاربرد سرور مجازی (vps) و ویژگی‌های آن

سرور مجازی (vps) چیست؟

شرح کاربرد سرور مجازی (vps) و ویژگی‌های آن

در ذهن بسیاری از افرادی که به‌دنبال سرویس میزبانی برای پلتفرم آنلاین خود هستند، سوال «vps چیست؟» ایجاد می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم با بررسی جامع سرور مجازی به این پرسش پاسخ دهیم. سرور مجازی از انواع هاستینگ است که توسط بسیاری از شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود. این نوع از سرویس میزبانی به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد، بین مالکان پلتفرم‌های آنلاین بسیار محبوب است. برای شناخت vps و پاسخ به پرسش «سرور مجازی چیست؟»‌ علاوه‌بر بررسی نحوه عملکرد آن، باید ویژگی‌های این سرویس هاستینگ را با هاست اشتراکی و سرور اختصاصی مقایسه کنیم. ازاین‌رو، در ادامه به بررسی سرور مجازی از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

سرور مجازی (VPS)؛ سرویس ایجادشده با تکنولوژی مجازی‌سازی

vps چیست؟ این سوال بسیاری از کاربرانی است که به‌دنبال میزبانی مناسب برای پلتفرم آنلاین خود هستند. سرور مجازی یا VPS مخفف virtual private server و به معنی سرور اختصاصی مجازی است. به زبان ساده، سرور کامپیوتری قدرتمند است که همه داده‌ها و فایل‌های تشکیل‌دهنده سایت یا پلتفرم آنلاین شما روی آن ذخیره می‌شود. هنگامی که کاربر، نام دامنه شما را در مرورگر خود تایپ می‌کند، رایانه قدرتمند (سرور) وب سایت شما را به صفحه جستجوگر ارائه می‌دهد.

حال که با مفهوم سرور آشنا شدید، پاسخ سوال «سرور مجازی چیست؟» را بررسی خواهیم کرد. VPS یا همان سرور مجازی، از فناوری مجازی‌سازی برای تقسیم سرور به چندین بخش کوچک‌تر استفاده می‌کند که هر کدام از این بخش‌ها یک سرور مجازی و مختص به یک کاربر است. سرور مجازی از تقسیم یک سرور فیزیکی به چند VPS با استفاده از مجازی‌سازها مانند VMware به وجود می‌آید. در واقع با خرید وی پی اس، عملکردی مشابه سرور اختصاصی را تجربه خواهید کرد.

مطلب مرتبط  نمایش سایت در باکس پاسخ های گوگل

استفاده از فناوری مجازی‌سازی برای ارائه سرور مجازی

عملکرد سرور مجازی؛ ارائه منابع اختصاصی با استفاده از دیوارهای مجازی

شرکت میزبان برای ارائه سرور مجازی به کاربر، با استفاده از نرم‌افزار مجازی‌ساز مانند KVM و VMware، یک لایه مجازی در بالای سیستم‌عامل (OS) سرور نصب می‌کند. نرم‌افزار مجازی‌ساز سرور را به محفظه‌های جداگانه با دیوارهای مجازی تقسیم می‌کند؛ این تقسیم‌بندی، سرورهای مجازی را می‌سازد که دیوارهای مجازی امکان نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای شخصی را برای هر کاربر فراهم می‌کنند.

ازآنجایی‌که VPS فایل‌های هر کاربر را از سایر کاربران در سطح سیستم‌عامل (OS level) جدا می‌کند، در واقع می‌توان گفت که نوعی سرور اختصاصی محسوب می‌شود؛ به این معنی که با خرید سرور مجازی ایران یا خارج، پلتفرم آنلاین شما در یک محفظه امن با منابع سرور اختصاصی میزبانی می‌شود و حافظه، فضای دیسک، هسته‌های CPU و غیره را با سایر کاربران به اشتراک نخواهید گذاشت.

ویژگی‌های سرور مجازی؛ مقایسه با سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

برای بررسی ویژگی‌های سرور مجازی در پاسخ به پرسش «vps چیست؟» باید مزایا و معایب آن را با سایر سرویس‌های میزبانی مانند هاست اشتراکی و سرور اختصاصی مقایسه کرد. ازآنجایی‌که با خرید سرور آلمان یا ایران منابع اختصاصی در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرد، روی هر سرور مجازی می‌توان سیستم‌عامل جداگانه از سرورهای دیگر را نصب کرد که از ویژگی‌های مهم سرور مجازی محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های دیگر سرور مجازی می‌پردازیم. 

قابلیت نصب سیستم‌عامل مورد نیاز روی هر سرور مجازی

منابع اختصاصی؛ آزادی عمل برای نصب برنامه‌های گوناگون و انتخاب نوع سیستم‌عامل

منابع سرور‌های مجازی موجود روی یک سرور با استفاده از دیوارهای مجازی از یکدیگر در سطح OS جدا خواهند شد. ازاین‌رو، کاربران آزادی عمل بسیاری برای نصب برنامه‌های گوناگون، انتخاب نوع سیستم‌عامل و مدیریت منابع خود دارند. درصورتی‌که هاست اشتراکی منابع کاملا اشتراکی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که انعطاف‌پذیری بسیار کمی خواهد داشت.

مطلب مرتبط  گوگل ترند چیست؟ - آموزش استفاده از گوگل ترند

قیمت مقرون‌به‌صرفه‌؛ در مقایسه با هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

سرور مجازی یا VPS در مقایسه با هاست اشتراکی قیمت بالاتری دارد و در برابر سرور اختصاصی قیمت کمتری خواهد داشت. این نوع از سرویس هاستینگ ازآنجایی‌که عملکرد بالایی مانند سرور اختصاصی دارد، برای وبسایت‌ها و سایر پلتفرم‌های آنلاین در حال توسعه بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. ازآنجایی‌که هزینه سرورهای مجازی دیتاسنترهای مختلف باهم متفاوت است، برای انتخاب بین خرید سرور ovh، هتزنر یا ایران، باید براساس موقعیت جغرافیایی کاربران خود تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهید.

مقایسه قیمت سرور مجازی با هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

امنیت بالا؛ جلوگیری از تاثیرگذاری پلتفرم‌های آنلاین میزبانی‌شده روی سرور بر یکدیگر

برای پاسخ به پرسش «تفاوت امنیت هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و vps چیست؟» باید میزان اشتراک‌گذاری منابع آن‌‌ها را بررسی کنیم. سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی از امنیت بسیار بیشتری برخوردار است؛ زیرا این نوع از سرویس هاستینگ، منابع اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی دارد. برای مثال، اگر پلتفرمی با دامنه ai و در رابطه با هوش مصنوعی دارید، به‌دلیل ترند بودن این دامنه و موضوع آن در معرض خطر حمله هکرها خواهید بود. باتوجه‌به اختصاصی بودن منابع سرور از لایه os در vps، اختلالات امنیتی پلتفرم‌های کاربران روی هم تاثیر نخواهد داشت. 

سرور مجازی برای چه کاربرانی مناسب است؟

اگر به ویژگی‌های امنیتی و قابلیت‌های نظارت پیشرفته نیاز پیدا کرده‌اید، سرور مجازی مناسب شما خواهد بود. همچنین وبسایت‌های فروشگاهی در حال توسعه که گزینه پرداخت آنلاین را به کاربران ارائه می‌دهند، بهتر است از سرور مجازی برای سایت خود استفاده کنند. 

از سوی دیگر، هاست اشتراکی برای وبسایت‌هایی که از مقدار رم بسیاری استفاده می‌کنند، مناسب نخواهد بود. همانطور که پلتفرم آنلاین شما رشد می‌کند و محتوای بیشتری به آن اضافه می‌شود، زمان بارگذاری آن کاهش پیدا خواهد کرد. به محض اینکه پلتفرم کند شد، در واقع اخطاری به‌منظور پایان یافتن ظرفیت استفاده از منابع خواهد بود. ارتقاء به VPS منابع بیشتر و مناسب با نیاز پلتفرم آنلاین شما در اختیارتان قرار می‌دهد و از کندی سایت جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط  دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل

استفاده از سرور مجازی برای وبسایت‌های در حال توسعه

سرور مجازی؛ سرویس میزبانی محبوب برای پلتفرم‌های درحال توسعه

در این مقاله با بررسی جنبه‌های مختلف سرور مجازی به پرسش «vps چیست؟»‌ پاسخ دادیم. سرور مجازی (VPS) به‌عنوان یک گزینه میانی بین سرورهای اشتراکی و سرورهای فیزیکی برای میزبانی وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وب و درحال توسعه بسیار مناسب خواهد بود. این تکنولوژی به میزبان‌ها و مدیران وب انعطاف‌پذیری بالا و مدیریت آسان منابع را ارائه می‌دهد. با انتخاب مناسب میزبان سرور مجازی و تنظیمات مناسب، می‌توان کارایی و امنیت وبسایت‌ها و برنامه‌ها را به حداکثر رساند. برای مشاهده سرویس‌های سرور مجازی برتینا وبسایت را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود درباره سرور مجازی را در بخش نظرات پایین صفحه مطرح کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *