رفع خطای Quota در دایرکت ادمین چگونه است؟ (آموزش گام‌ به گام)
فوریه 7, 2023
آیا گواهینامه‌های SSL قابل انتقال بین دامنه‌ها و سرورها هستند؟
آیا گواهینامه‌های SSL قابل انتقال بین دامنه‌ها و سرورها هستند؟
فوریه 12, 2023
چرا جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل اهمیت دارد؟

چرا جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل اهمیت دارد؟

جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل

تبلیغات گوگل به شما امکان نمایش تبلیغاتتان را در YouTube یا Google Display Network می‌دهند و از این طریق می‌توانید محصول یا خدمات خود را به کاربران بسیاری معرفی کنید. هنگامی که از خدمات گوگل ادز استفاده می‌کنید،‌ تبلیغ شما با تبلیغ رقبایتان مقایسه می‌شود و براساس فاکتورهایی به آن‌ها رتبه داده‌می‌شود که این رتبه جایگاه نمایش تبلیغ شما را مشخص می‌کند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل اهمیت دارد و چگونه این جایگاه مشخص می‌شود.

اگر با تبلیغات در گوگل به طور کامل آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله تبلیغات در گوگل چیست را مطالعه کنید.

جایگاه نمایش تبلیغ چیست؟

سیستم‌های تبلیغاتی همچون ادوردز یا بینگ که نمایش تبلیغ با پرداخت هزینه‌ی آن انجام می‌شود همانند یک مزایده عمل می‌کنند، این بدان معناست که هربار که کاربری جستجو انجام دهد، جایگاه نمایش تبلیغات شما ممکن است تغییر کند. با این حال، بهینه‌سازی تبلیغ بسیار مهم است و از آن طریق می‌توانید تبلیغات را به طور مداوم در یک جایگاه به صورت پایدارتر در موتورهای جستجو نمایش دهید.

در ادامه عواملی که بر روی جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل ادوردز تاثیرگذار است را توضیح خواهید داد.

Ad Rank یا به عبارتی جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل چیست؟

Ad Rank (اد رنک یا اد پوزیشن) و به عبارتی دیگر جایگاه نمایش تبلیغ، به پوزیشن قرارگیری  در شبکه تبلیغاتی گوگل اشاره دارد که در آن تبلیغات شما در کنار سایر تبلیغات رقبایتان به نمایش گذاشته می‌شود. رتبه آگهی یا همان رتبه تبلیغ به طور کلی با استفاده از موارد زیر مشخص می‌شود:

  • مبلغ پیشنهادی (bid amount)
  • کیفیت تبلیغ ( که با معیارهای clickthrough rate، ad relevance و landing page experience مشخص می‌شود.)
  • Ad Rank thresholds
  • میزان رقابت‌پذیری در بین رقبا
  • مشخصات اشخاص جستجوکننده (به‌طور مثال،‌ موقعیت جغرافیایی، دیوایس آن‌ها، زمانی که صرف جستجو می‌کنند و …)
  • مقدار تاثیرگذاری تبلیغ
مطلب مرتبط  هاست ماهانه مناسب شماست!

البته که در کنار موارد بالا، موارد دیگری هم وجود دارند اما، تاثیر آن‌ها بسیار کم است. برای مشخص کردن جایگاه تبلیغ در گوگل می‌توان فرمول زیر را تعریف کرد:

جایگاه نمایش تبلیغ = حداکثر هزینه کلیک * نمره کیفیت * تاثیر افزونه‌ها

هنگام تخمین مقدار تاثیرگذاری تبلیغ، عواملی مانند میزان برقراری ارتباط مخاطب با تبلیغ، نرخ کلیک و مناسب بودن محتوا و قالب آن در صفحه نتایج جستجو، مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین، حتی اگر رقبای شما پیشنهاد بالاتری نسبت به شما داشته باشد، باز هم می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی و تبلیغات مرتبط باکیفیت، موقعیت بهتری را با قیمت پایین‌تر کسب کنید.

رتبه آگهی یا همان رتبه تبلیغ به طور کلی با استفاده از فرمول محاسبه می‌شود.

رتبه آگهی شما (Ad Rank) هربار که آگهی شما واجد شرایط نمایش و رقابت در یک بید (bid) باشد، مجدداً محاسبه می‌شود، بنابراین جایگاه تبلیغ گوگل شما می‌تواند هربار باتوجه به تبلیغات رقبایتان تغییر کند.

در کمپین‌های Performance Max، اگر عبارت یا کوئری جستجوی کاربر با یک کلمه کلیدی منتخب یکسان نباشد (شامل spell-corrected search term نیز می‌شود)، کمپین یا تبلیغی که دارای بالاترین اد رنکینگ است انتخاب می‌شود.

نمره کیفیت در گوگل ادز (Quality Score)

مهمترین شاخص در تعیین جایگاه نمایش تبلیغات در گوگل، نمره کیفیت تبلیغ است. همانطور که از نام آن مشخص است، کیفیت کلی تبلیغات را با عددی مشخص می‌کنند که به آن نمره کیفیت در گوگل ادز می‌گویند. هرچه این عدد بیشتر باشد، به این معنی است که تبلیغ شما از کیفیت بالاتری برخوردار است که نتیجه آن قرارگیری تبلیغ در جایگاه بهتر می‌تواند باشد. تبلیغاتی که در جایگاه بهتری نسبت به دیگر رقبا قرار می‌گیرند، احتمال دیده شدن را با اختلاف قابل توجهی افزایش می‌دهند.

مطلب مرتبط  چه مدت طول می‌کشد تا موقعیت مکانی شما در گوگل مپ تایید شود؟

اگرچه روش دقیق گوگل برای محاسبه نمره کیفیت حاصل یک الگوریتم سری است، اما تجربه نشان داده است که گوگل برای محاسبه نمره کیفیت از فرمول تقریبی زیر استفاده می‌کند:

نمره کیفیت = تجربه کاربر + ارتباط کلیدواژه، متن تبلیغ و لندینگ پیج

در گوگل ادز چگونه مرتبط بودن تبلیغ با جستجوی کاربر ارزیابی می‌شود؟

ارتباط تبلیغات شما با جستجوی کاربر یکی از عوامل تعیین‌کننده جایگاه تبلیغ در گوگل است که براساس عوامل زیر ارزیابی می‌شود:

  • نسبت کلیک به نمایش  (CTR)
  • گروه‌بندی کلیدواژه‌های مرتبط
  • بهینه‌سازی صفحه‌ی فرود
  • ارتباط متون تبلیغ

نمره کیفیت موضوع پیچیده‌ای است، اما نکته مهم این است که هرچه تبلیغات شما بهینه‌تر باشد، کلیدواژه‌های تبلیغ نمره کیفیت بالاتری خواهد داشت و نمره کیفیت بالاتر کلیدواژه‌ها، جایگاه نمایش تبلیغ بهتر و بالاتری را به‌همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که هرچه جایگاه نمایش تبلیغ بهتر باشد، غالبا سبب افزایش نرخ کلیک (CTR) نیز می‌شود که آن هم به نوبه‌ی خود بر نمره‌ی کیفیت کلیدواژه‌ها تاثیر به‌سزایی دارد. با این حال باید به تاثیر نمره‌ی کیفیت در جایگاه نمایش تبلیغ توجه داشت، این بدان معناست که نمره‌ی کیفیت تبلیغ افزایش نخواهد یافت مگر اینکه درصد CTR تبلیغ شما با درصد CTR مورد انتظار در جایگاه بالاتر یکسان باشد. گفتنی است برای جایگاه نمایش بالاتر مجبور به افزایش هزینه کلیک هستید اما به این معنی نیست که با افزایش هزینه کلیک‌ها می‌توایند نمره‌ی کیفیت آن کلیدواژه را افزایش دهید.

رتبه آگهی یا همان رتبه تبلیغ به طور کلی با استفاده از فرمول محاسبه می‌شود.

جمع‌بندی: جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل

تبلیغ در گوگل ادز (یا همان گوگل ادوردز) یکی از پرکاربردترین و سریع‌ترین راه‌حل‌ها برای معرفی خدمات یا محصولات شما به مخاطبان هدفتان است. تبلیغات در گوگل رایگان نیست و شما برای نمایش تبلیغ خود در شبکه تبلیغاتی گوگل، باید مبلغی را به‌ازای نمایش تبلیغ خود در پلتفرم‌های مختلف، پیشنهاد دهید که به اصطلاح به آن بیدینگ می‌گویند؛ به این معنی که در یک مزایده شرکت می‌کنید.

مطلب مرتبط  asp net چیست؟

تبلیغات شما با تبلیغات رقبایتان مقایسه می‌شود و  براساس فاکتورهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم جایگاهی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. جایگاه نمایش تبلیغ در بازاریابی کلیکی می‌تواند تاثیر زیادی بر نتایج کمپین‌های شما داشته باشد. سوالی که در این مرحله پیش می‌آید، این است که جایگاه دوم گوگل چند درصد کلیک می‌گیرد؟ براساس تحقیقات انجام شده توسط firstpage.com در صفحات نتایج جستجوی گوگل نرخ کلیک نتیجه‌ اول گوگل با ۲۸.۵ درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و جایگاه دوم حدود ۲۰٪ است. نرخ کلیک چهار نتیجه اول حدودا بیش از ۶۳ درصد است و نرخ کلیک روی ۱۰ نتیجه صفحه اول ۸۸٪ است. باتوجه به این ارقام می‌توان متوجه شد که چرا جایگاه تبلیغ در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.

برتینا ارائه‌دهنده انواع خدمات تبلیغات در گوگل است. برای مشاوره در مورد خدمات تبلیغات در گوگل می‌توانید با متخصص گوگل ادز در برتینا از طریق شماره تماس ۶۱۰۶۴-۰۲۱  یا ارسال تیکت، ارتباط برقرار کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *