پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ پاسخ در مجله برتینا
پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی چیست؟
ژوئن 10, 2023
بررسی راهنمای انتخاب نام برند برای کسب‌و‌کار یا محصول در مجله برتینا
راهنمای انتخاب نام برند
ژوئن 13, 2023
هرآنچه که باید درباره اینماد بدانید در مجله برتینا

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار چیست؟

هرآنچه که باید درباره اینماد بدانید در مجله برتینا

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی همواره با ترس و اضطراب‌هایی همراه است که اعتماد کردن به یک سایت را دشوار می‌کند. حتما شما هم تاکنون بارها شنیده‌اید که فردی خریدش را از یک سایت فروشگاهی تکمیل کرده، اما با گذشت روزها هنوز هیچ محصول یا خدماتی دریافت نکرده است. مرکز توسعه تجارت کشور برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی، کسب‌وکارها را مجبور به دریافت اینماد می‌کند. در این مقاله به سوال «مجوز اینماد چیست» پاسخ می‌دهیم و مراحل دریافت و استعلام اینماد را توضیح می‌دهیم. با خواندن مطلب پیش رو همه سوالات شما در ارتباط با enamad برطرف خواهد شد.

مجوز اینماد چیست؟ نمادی برای اعتبار بخشیدن به فروشگاه‌های اینترنتی

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی مجوزی است که کسب‌وکارهای اینترنتی برای اعتبار بخشیدن به سایت خود باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند. این نماد درواقع با هدف ساماندهی و احراز صلاحيت این کسب‌وکارها صادر می‌شود و به فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی مشروعیت و اعتبار می‌بخشد. همین مسئله موجب شده است که اولین اقدام بسیاری از صاحبان کسب‌وکار بعد از خرید دامنه سایت، درخواست برای دریافت اینماد باشد.

ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی؛ نشان‌دهنده سطح اعتماد و کیفیت عملکرد سایت

اگر نگاهی به نشان اینماد در سایت‌های مختلف بیندازید، با ستاره‌های زرد و خاکستری روی آن مواجه خواهید شد. ستاره‌های اینماد، سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهند. طبیعتا هرچه اعتبار یک سایت بیشتر باشد، ستاره بیشتری نیز به آن اعطا می‌شود. در ادامه به شما می‌گوییم تعداد ستاره‌های اینماد نشان چیست:

  • اینماد سه ستاره: در حال حاضر اینماد سه ستاره بالاترین درجه‌ای است که به کسب‌وکارهای اینترنتی اعطا می‌شود. درصورتی‌که بخش کاربری و فروشگاهی یک وب‌سایت گواهی امنیتی SSL داشته باشد (یعنی خرید در آن سایت با پروتکل https انجام شود) و توسط کارشناسان اینماد ارزیابی حداقل 4 ساله مثبتی از عملکرد وب‌سایت به عمل آمده باشد، اینماد سایت شامل سه ستاره روشن خواهد بود.
  • اینماد دو ستاره: اینماد دو ستاره به سایت‌هایی تعلق می‌گیرد که بخش فروشگاهی آن‌ها گواهی SSL و ارزیابی عملکرد دو ساله دارند؛ بنابراین اولین گام برای دریافت اینماد دو ستاره، گرفتن SSL است؛ برای این کار توصیه می‌کنیم قبل از خواندن ادامه مطلب، مقاله «چگونه https را فعال کنیم» را مطالعه کنید.
  • اینماد یک ستاره: اکثر وب‌سایت‌ها اینماد تک ستاره دارند. حتی اگر بخواهید برای وب‌سایتتان درخواست اینماد دو ستاره بدهید، اول باید اینماد یک ستاره دریافت کرده باشید. برای دریافت اینماد یک ستاره باید اطلاعات هویتی صاحب وب‌سایت احراز شده باشد و هیچ نقصی در مدارک اولیه یافت نشود.

علاوه‌بر موارد بالا، نوع دیگری از اینماد وجود دارد که به آن «اینماد موقت» می‌گویند. اینماد موقت برای تسریع بخشیدن فرایند دریافت اینماد به کسب‌وکارها داده می‌شود و محدودیت تراکنش دارد؛ سقف تراکنش کسب‌وکارهای اینترنتی با اینماد موقت 50 میلیون تومان است. دریافت اینماد بدون ستاره صرفا با احراز هویت و دامنه امکان‌پذیر است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان آن را روی سایت بارگذاری کرد.

مطلب مرتبط  چگونه آمازون به یک کمپانی بزرگ و موفق تبدیل شد؟

بررسی نماد اعتماد الکترونیک و انواع آن برای سایت‌های مختلف

شرایط دریافت اینماد چیست؟

بعضی از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی تصور می‌کنند بعد از خرید هاست، بلافاصله می‌توانند نسبت به دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام کنند. در ادامه شرایط گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی را بیان می‌کنیم تا مراحل آن را به‌راحتی طی کنید:

1.     عرضه محصولات با قابلیت خریدوفروش؛ شرط اول دریافت نماد اعتماد

دریافت نماد اعتماد الکترونیک صرفا برای سایت‌هایی ضروری است که محصولات یا خدماتی برای خرید و فروش داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر سایت‌های خبری با ماهیت اطلاع‌رسانی نیازی به دریافت اینماد ندارند؛ بنابراین اگر قصد راه‌اندازی یک سایت آموزشی یا خبری دارید، فقط با خرید هاست وردپرس و راه‌اندازی سایت می‌توانید فعالیتتان را بدون هیچ مشکل قانونی شروع کنید.

2.     اعطای اینماد فقط به افراد بالای ۱۸ سال

متقاضی دریافت اینماد حتما باید به سن قانونی یعنی ۱۸ سالگی رسیده باشد. چنانچه سن صاحب کسب‌وکار کمتر از ۱۸ سال باشد، برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک به گواهی اثبات رشد نیاز خواهد بود. به یاد داشته باشید که محدودیت سنی برای مواردی مانند خرید سرور، هاست یا دامنه وجود ندارد.

3.     درخواست اینماد فقط باید توسط صاحب دامنه ثبت شود!

فقط صاحب دامنه اجازه ثبت درخواست برای گرفتن اینماد را دارد. اگر دامنه به نام شخص حقوقی باشد، ثبت درخواست نماد اعتماد به نام شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره امکان‌پذیر خواهد بود. اگر قصد خرید دامنه را دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا با انواع دامنه آشنا شده و سپس باتوجه‌به ماهیت سایتتان اقدام به ثبت دامنه کنید.

4.     تایید صلاحیت درخواست‌دهنده؛ یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ اینماد

تایید صلاحیت فرد درخواست‌دهنده توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا برای اخذ اینماد ضروری است. برای این کار نیازی به مراجعه حضوری به پلیس نیست؛ بلکه کارکنان اینماد مراحل استعلام صلاحیت فرد را طی کرده و نتیجه را از طریق ایمیل به اطلاع متقاضی می‌رسانند. درصورت منفی بودن جواب استعلام، پرونده به حالت تعلیق در خواهد آمد؛ همچنین هویت فرد رد صلاحیت‌شده وارد لیست سیاه شده و امکان درخواست مجدد برای وی وجود نخواهد داشت. بااین‌حال اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، فقط کافی است وارد پنل کاربری خود شده و درخواست فرجام‌خواهی یعنی درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی را ثبت کنید.

5.     پرداخت هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیک

دریافت اینماد رایگان نیست، اما هزینه چندانی هم ندارد. صرفا باید یک سری هزینه جزئی برای دریافت بسته پستی حاوی تعهدنامه و همچنین هزینه‌های مربوط به دفتر اسناد رسمی و کپی برابر اصل شده مدارک پرداخت شود که مبلغ آنها در مجموع کمتر 500 هزار تومان خواهد شد.

آشنایی با شرایط گرفتن نماد اعتماد الکترونیک

چه کسب‌وکارهایی ملزم به دریافت enamd هستند؟

وب‌سایت‌هایی که صرفا ماهیت خبررسانی دارند، از دریافت اینماد معاف هستند؛ اما سایر وب‌سایت‌ها به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیازمندند. از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب‌سایت‌های فروش کالا و خدمات
  • وب‌سایت‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش کالا و خدمات می‌کنند
  • وب‌سایت‌های عرضه‌کننده خدمات عمومی
  • وب‌سایت‌های متعلق به اشخاص حقیقی
مطلب مرتبط  بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing

توجه کنید که همه مراحل راه‌اندازی سایت از خرید دامنه و هاست گرفته تا روش‌های تبلیغاتی برای انواع سایت‌ها یکسان است؛ حتی نوع سایت در سرور متصل به آن نیز تاثیری ندارد. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، توصیه می‌کنیم مقاله سرور چیست را مطالعه کنید.

مزایای نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

تردیدی نیست که افزایش اعتبار کسب‌و‌کار مهم‌ترین مزیتی است که دریافت نشان اینماد برای انواع وب‌سایت‌های فروشگاهی به همراه دارد. دریافت اینماد از جنبه‌های دیگری نیز اهمیت دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امکان دریافت درگاه بانکی اختصاصی برای سایت فراهم می‌شود
  • امکان فعال‌سازی سیستم تحویل در محل برای مشتریان باز می‌شود
  • فروش کالا و خدمات از طریق وب‌سایت افزایش می‌یابد

یک کاربر وقتی بداند که اطلاعات مربوط به صاحبان وب‌سایت تایید شده و در صورت تخلف دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر است، خیلی راحت‌تر به کسب‌وکار اعتماد می‌کند.

جلب اعتماد مشتری؛ مهم‌ترین مزیت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیریم؟

بعد از پاسخ به این پرسش که «نماد الکترونیک چیست» نوبت آن رسیده که به سراغ مراحل اخذ اینماد برویم. در ادامه مراحل دریافت اینماد را برایتان شرح می‌دهیم:

  1. ابتدا وارد سایت اینماد به آدرس https://reg.enamad.ir/Panel شوید و به‌صورت حقیقی یا حقوقی ثبت‌نام کنید. پس از ثبت اطلاعات، کدی نمایش داده می‌شود که باید کد را با شماره همراه خود از طریق پیامک به شماره نماد ارسال کنید (مطمئن شوید که مالکیت سیم‌کارت متعلق به درخواست‌دهنده باشد).
  2. پس از ثبت‌نام در سایت وارد بخش بارگذاری مدارک شوید و مدارک اعلام‌شده را آپلود کنید. باید برای کاربران حقیقی تصویر کارت ملی و شناسنامه و کاربران حقوقی تصویر روزنامه رسمی و اساسنامه‌ای که در آن آدرس درج شده است را آپلود کنید.
  3. در مرحله بعد در بخش تکمیل اطلاعات، زیر منوی تکمیل فرم اطلاعات را انتخاب کرده و آدرس و کد پستی و شماره تماس را وارد کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات واردشده باید در ادامه فعال‌سازی اینماد احراز شود. شماره موبایل از طریق ارسال پیامک و شماره ثابت از طریق تماس با تلفن گویا تایید خواهند شد. در نتیجه حتما راه‌های ارتباطی را به‌صورت صحیح وارد کنید.
  4. در مرحله بعد وارد منوی «کسب‌وکار» و «افزودن کسب‌وکار» شوید و اطلاعات سایت را تکمیل کنید. در ادامه آدرس فروشگاه را روی نقشه به‌صورت دقیق مشخص کنید. توجه داشته باشید که شماره تماس و آدرس برای کاربران قابل‌مشاهده خواهد بود.
  5. در انتهای همین صفحه پس از ثبت‌نام دامنه، باید اعتبارسنجی آدرس را انجام دهید. نام شهر را انتخاب کنید و سامانه اعتبارسنجی آدرس را روی پست قرار دهید و دکمه نارنجی رنگ اعتبارسنجی آدرس را بزنید.
  6. سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید از طریق آن هزینه ارسال پست به شهر خود را پرداخت کنید. با این کار یک بسته پستی حاوی یک تعهدنامه به‌منظور احراز آدرس برای شما ارسال خواهد شد.
  7. بعد از پرداخت مبلغ و اعتبارسنجی، به شما یک نام کاربری و رمزعبور نمایش داده می‌شود. با این اطلاعات در سایت خود یک اکانت به‌عنوان مشتری ایجاد کنید تا مسئولان اینماد با این نام کاربری و رمز عبور مراحل خرید را در وب‌سایت شما بررسی کنند.
  8. در آخر وارد منوی مدیریت کسب‌وکار شوید و همه مراحل را به‌ترتیب انجام دهید. در این صفحه روی هر دکمه‌ای که به رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود، کلیک و صفحه مربوطه را تکمیل کنید.
  9. در این مرحله، اینماد برای آن که مطمئن شود دامنه در اختیار شما قرار دارد، یک ایمیل به آدرس info@domain.ir ارسال می‌کند. کافی است کد ارسال‌شده به این ایمیل را در فیلد مربوطه وارد کنید تا تایید شود.
مطلب مرتبط  اینترنت اشیا یا IOT چیست؟

در نهایت باید فرم نظرسنجی را پر کنید. بعد از پرداخت هزینه کد اینماد برای قرار دادن در فوتر سایت به شما نمایش داده شود. کافی است کد نماد اعتماد را در فوتر سایت خود قرار دهید تا لوگو نماد به کاربران نمایش داده شود. برای افزایش اعتبار سایتتان می‌توانید نسبت به خرید SSL اقدام کنید تا ضمن افزایش ایمنی سایت، تعداد ستاره‌های اینماد نیز افزایش پیدا کند.

وب‌سایتتان را به اینماد دو ستاره مجهز کنید!

حالا که متوجه شدید اینماد چیست و چه مزایایی دارد، بهتر است هر چه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام کنید. فقط یک نکته را فراموش نکنید: اینماد یک ستاره کارتان را راه می‌اندازد، اما اینماد دو ستاره است که اعتبارتان را در چشم مشتریانتان بیشتر می‌کند و فروش محصولات را افزایش می‌دهد. در صورت دریافت اینماد دو ستاره حتی رقبا هم با احترام بیشتری به شما نگاه می‌کنند. برای دریافت اینماد دو ستاره هم کار سختی پیش‌رو ندارید، بلکه فقط باید برای گواهی SSL اقدام کنید.

یکی از خدماتی که ما در برتینا ارائه می‌دهیم، صدور و ارائه گواهی SSL است. با گواهینامه SSL برتینا، ارتباط بین کاربر و سرور امن می‌شود و اعتبار وب‌سایت نزد گوگل بالاتر می‌رود. دریافت گواهی دو ستاره اینماد نیز تنها با دریافت این گواهی امکان‌پذیر است. پس اگر می‌خواهید وب‌سایتی امن و معتبر داشته باشید و اینمادتان دو ستاره باشد، روی کمک برتینا حساب باز کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *